Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

henrik l

Medlem
Har nog dragit in 1,3 miljoner MR på "sign up and spend" bonusar de senaste 1,5 - 2 år. Först till Gold och sedan till Platinum. Att dra in ca 100 000 Avios tack vare 40% kampanjen var ju en bra affär. Men som majoriteten konstaterar, det blir i princip värdelöst om man vill dra in flyg- och hotellpoäng. Men dom skall ju ha kred för att dom förannonserade sin "enhancement":D

Sent i går kväll runt midnatt tryckte jag iväg MR som motsvarade 50 000 Avios. Dom satt på kontot nu i kväll när jag kollade, men bonusen kommer väl senare.
 

Jonas C

Medlem
Överförde 1,7M MR-poäng till Qatar i tisdags. Imorse trillade det in 154K Avios på mitt Qatar Airways konto. Nu återstår det att se om bonusen kommer som utlovat eller ej 45 dagar efter kampanjen är avslutad.
 
Jag kommer att säga upp mitt Platinum när mina planerade sommarresor är gjorda och behålla mitt SAS Amex Elite i väntan på SAS utveckling. Haft Platinum sedan 2003 men känns som jag inte hittar värdet i det längre. Bor i södra Sverige och få erbjudanden här. Hade planerat spend på det från och med nu då mina 2 vouchers på Elite är klara men nu skippar jag det.
 
Jag kommer att säga upp mitt Platinum när mina planerade sommarresor är gjorda och behålla mitt SAS Amex Elite i väntan på SAS utveckling. Haft Platinum sedan 2003 men känns som jag inte hittar värdet i det längre. Bor i södra Sverige och få erbjudanden här. Hade planerat spend på det från och med nu då mina 2 vouchers på Elite är klara men nu skippar jag det.
+1 på den. Jag har ju oftast haft Platinum som mitt primära kort för spend men det går ju inte längre med det kommande usla värdet på poängen. Får bli Elite i fortsättningen.
 

jonah

Medlem
Jag kommer att säga upp mitt Platinum när mina planerade sommarresor är gjorda och behålla mitt SAS Amex Elite i väntan på SAS utveckling. Haft Platinum sedan 2003 men känns som jag inte hittar värdet i det längre. Bor i södra Sverige och få erbjudanden här. Hade planerat spend på det från och med nu då mina 2 vouchers på Elite är klara men nu skippar jag det.
+1 här med, förutom att jag bor i Stockholm och tycker t.ex. att senaste bjudmiddag från Sauter inte var något att hänga i julgranen.
 

ekf

Medlem
Har nu tömt mitt MR-konto, det fick bli en vecka på Radisson i Trysil kommande vinter för poängen... inte riktigt vad jag hade tänkt långsiktigt... men men. Tråkig utveckling.
 

Dbodenfo

Medlem
Pratade med en representant från amex idag.

Detta är som vi har spekulerat i att allt grundar sig i att satsa på bättre events och mer lifestyle än istället för att skaffa poäng.

I mina ögon och då vad jag underförstår i resonemanget är att då det blivit (speciellt i usa) en sport att starta och säga upp kort för att maximera MR och för att motverka detta beteende så väljer AmEx att göra MR näst intill värdelösa men kommer ger desto mer värde i events och lifestyle grejor.

Genom att göra detta renodlar de korten till Lifestyle och sen poänginsamling.
 

ekf

Medlem
men kommer ger desto mer värde i events och lifestyle grejor.
Om det stämmer så lär de i sann Amexanda göra detta väldigt Stockholmscentrerat, med sporadiska utsvävningar till Göteborg och Malmö. Det betyder att korten blir i princip värdelösa för kunder som bor utanför dessa regioner... Alternativet som kvarstår då är ett av SAS-Amex, men det känns inte särskilt attraktivt heller med tanke på SAS utmaningar.
 
Om de ändå hade haft en conciergeservice som kunde ordna plats på fullbokade resturanger eller events så hade det ju varit intressant. Frågan är hur många av deras kunder som nu kommer att säga upp korten eller i alla fall låta det ligga i byrålådan mellan eventen? Jag blir i alla fall helt ointresserad av att betala med kortet även om jag kanske behåller det. De borde väl också fokusera på att höja omsättningen och täckningen bland butiker, eller är det helt sekundärt nu?
 
Toppen