Att resandet ökar till Stockholm/Sverige är dock inte samma sak som att de ökar MER till Danmark/Norge pga. en massa faktorer såsom investeringar i reklam, allmänt positivt momentum och färre koranbränningar t ex men min poäng var att det snart bara går att flyga direkt från New York till Stockholm knappast stärker svensk besöksnäring.
Mer till ämnet: Philadelphia är väldigt fint, även om det förstås är mer som hubb de startar linjen så kan jag rekommendera en övernattning.
Har du siffror (t.ex. motsvarande de som kom från
@igelkotten) att dela med dig av som styrker det du skriver om att Stockholm förfaller som turist- och affärsdestionation relativt Köpenhamn (och enligt ditt senaste inlägg även Oslo)? Jag säger inte att du har fel, jag är bara nyfiken på hur stor effekten faktiskt är.
Om du inte bygger på siffror utan bara på någon allmän uppfattning undrar jag om du tagit hänsyn till att Danmark har samma imageproblem gentemot radikala islamister och islamistiska terrorister som Sverige, om inte mer, eftersom "hädelseverksamhet" där pågått längre? Påminner om att herr Paludan började sin framfart inom grillbranschen i Danmark innan han flyttade över den till Sverige.
När du skriver "det snart bara går att flyga direkt från New York till Stockholm", menar du då specifikt från USA? Och då antar du att SAS snart tänker lägga ner trafiken på Chicago? På Flightradar räknar jag just nu åtta long haul-destinationer med direktflyg förutom New York från Stockholm, inklusive några säsongsrutter. (CPH har 17 utöver New York, OSL fem.)