Jag hör ju till dom som försöker läsa ut betydelsen av företagens agerande
Den här kampanjen och den som AA körde i december, är de generösaste som jag känner till de senaste 3-4 åren om vi ser till hur mycket extrabonus man får. Det man kan fundera på är om AA gradvis anpassar sig inför ett eventuellt samgåendet med US
Ser vi till priset per mile, om man får 50% bonus så ligger AA mycket nära US vid deras 100%-kampanjer, pga att AA har ett lägre baspris per mile. Som jag ser det, ligger man nu i princip på samma nivå om man jämför US 100%-kampanjer och AA-kampanjer där man får 50%. SÅ här har det skett en harmonisering. Frågan är om, eller när AA kommer att släppa sitt 60k tak? Tidigare har man haft 40k som tak för köp och ökat till 60 k inköpta miles motslutet av året.
Så min konklusion när jag tittar i kaffesumpen är, om AA och US går ihop, kommer vi med jämna mellanrum att få kampanjer med 50% bonus och man behåller AA pris per mile. Man kommer så småningom att lyfta maxtaket hur mycket man får köpa, men vi kommer att få en bonusdifferentiering som baseras på hur mycket miles man köper. D v s, ska vi få 50% måste vi kanske köpa upp emot 20, 30, 40 k miles per tillfälle. Sen hoppas jag att man också behåller de perverst generösa share-kampanjerna