Senaste nytt

American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd

För tydlighetens skull, denna tråd handlar om awardresor som bokas med AAdvantage - inte om resor bokade på AA metall.

Vad är det för voucher du tänker använda? (Det finns flera olika!) Exakt vilken rutt tittar du på när du jämför enkelbiljett vs tur och retur?

Om vi går tillbaka till @Alf problemställning så upplevde jag med (ett annat program) att en envägsresa med start i USA hade väldigt mycket högre avgifter FRÅN USA än det var TILL USA.

Så här säger ITA Matrix på rutten AUS-ARN med BA i F enväg:

United Kingdom Passenger Service Charge (UB)
kr293.00
BA YQ surcharge (YQ)
kr3,617.00
US International Departure Tax (US)
kr150.00
US September 11th Security Fee (AY)
kr48.00
US Passenger Facility Charge (XF)
kr38.00

Så här säger ITA Matrix på rutten ARN-AUS med BA i F enväg:

USDA APHIS Fee (XA)
kr43.00
US Immigration Fee (XY)
kr60.00
US Customs Fee (YC)
kr47.00
kr408.00
US International Arrival Tax (US)
kr150.00
Sweden Passenger Charge (YA)
kr156.00
BA YQ surcharge (YQ)
kr1,000.00

Om vi går tillbaka till @Alf problemställning så upplevde jag med (ett annat program) att en envägsresa med start i USA hade väldigt mycket högre avgifter FRÅN USA än det var TILL USA.

Så här säger ITA Matrix på rutten AUS-ARN med BA i F enväg:

kr293.00
BA YQ surcharge (YQ)
kr3,617.00
US International Departure Tax (US)
kr150.00
US September 11th Security Fee (AY)
kr48.00
US Passenger Facility Charge (XF)
kr38.00

Så här säger ITA Matrix på rutten ARN-AUS med BA i F enväg:

USDA APHIS Fee (XA)
kr43.00
US Immigration Fee (XY)
kr60.00
US Customs Fee (YC)
kr47.00
kr408.00
US International Arrival Tax (US)
kr150.00
Sweden Passenger Charge (YA)
kr156.00
BA YQ surcharge (YQ)
kr1,000.00
Ja, det är så det fungerar för biljetter ex-USA.

För tydlighetens skull, denna tråd handlar om awardresor som bokas med AAdvantage - inte om resor bokade på AA metall.

Vad är det för voucher du tänker använda? (Det finns flera olika!) Exakt vilken rutt tittar du på när du jämför enkelbiljett vs tur och retur?

Den voucher jag skall använda är en British Airways Companion Voucher. Denna har inte med det hela att göra eftersom jag bokat denna på en resa via BA hemsida och där är skatter och avgifter normala.

Det som är tokigt är när jag bokar hemresan som enkelbiljett på AA hemsida får jag $490 som pris och när jag bokar t o r blir det $441. Det borde ju blivit halva priset mot en t o r resa, vilket hade varit rimligt. Det verkar ju vara ett fel i deras prissättning.

Det som är tokigt är när jag bokar hemresan som enkelbiljett på AA hemsida får jag $490 som pris och när jag bokar t o r blir det $441. Det borde ju blivit halva priset mot en t o r resa, vilket hade varit rimligt. Det verkar ju vara ett fel i deras prissättning.

Om du läser mitt inlägg ovan, så verkar detta tyvärr vara praxis från Nordamerika :( Jag gick på samma smäll med poängresa med Lufthansa, från Boston men betalat med EuroBonus.. Så min slutkläm är att INTE börja en resa i Nordamerika om avgifterna är en känslig fråga...

Den voucher jag skall använda är en British Airways Companion Voucher. Denna har inte med det hela att göra eftersom jag bokat denna på en resa via BA hemsida och där är skatter och avgifter normala.

Det är inget fel i deras prissättning. Som @Senator visade i sitt inlägg, bränsletillägg är mycket dyrare för biljetter ex-USA än biljetter till USA. Detta gäller inte endast på British Airways, även hos andra flygbolag.

Det du kan göra är att välja aktivt American Airlines, Finnair eller Airberlins flygning över Atlanten.
Eftersom AAdvantage inte debiterar bränsletillägg på de flygbolagens flygningar, kan du slippa det.

Tack för svaren @Dr. Miles och @Senator. Jag tycker det blir lite väl höga avgifter bara för att nyttja vouchern och mina BA poäng för två personer. Får hitta på någon annan resa för poängen. Det var ett sätt att prova BA F klass.

Jag noterade när jag bokade på AA hemsida att jag kunde få bokningen på Hold i 72 tim. Detta är kanske något @Dr. Miles skall komplettera med i den utmärkta sammanställning i början på tråden.

Toppen