Senaste nytt

American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd

Om det är avresa från Filippinerna tror jag att det måste vara biljetterad i Filippinerna, har läst jag någonstans.
I så fall kan det bli svårt då American Airlines har GSA (General Sales Agent) i Filippinerna men de troligen inte tar hand om AAdvantage bokning.

Kontakt info om GSA i Filippinerna kan du hitta här.

Ja, det stämmer att en resa som har sitt urpsrung i Filippinerna måste vara biljetterad där (jag skrev nyligen om detta i en annan tråd). AA pekade mig till just det ställe du skrev om i Manilla (de kan biljettera Aadvantage-bokningar) och min plan var att åka dit och få den biljetterad innan vi åkte vidare till ön Siargao. Men, jag hade inte läst på om öppettiderna och lördagen vi var i Manilla var det så klart stängt. Alternativet är nu att åka dit när vi kommer från Siargao, men vi landar 15.15 och planet går 18.50. Tajt med andra ord, och skulle de tillämpa USDM:s regler (vilket de ju iaf inte gör online enligt din tidigare post) så blir det svårt. Alternativet är då att sova över en natt i Manilla och åka dagen därpå.

Nej, du måste betala bokningsavgift även om du inte kan boka din bonusresa online.

Ett tips.
Bokningsavgiften är dyrare i Sverige (300 SEK) än i USA (25 USD).

Ajajaj,
Har suttit en timme med AA i telefon.
Jag har fått, "rutten" dvs alla segment är reserverade.

HKG-SIN-BKK-KUL-PVG

Men problemet är att de säger inte 32.500 utan 77.500 (+ 25.20USD i skatt :cool:)!
De hänvisar till "konsensus" dvs de agenten pratade med om att jag går över antalet Miles (MPM) och att det finns direkt flyg mellan HKG-PVG (ingen sport).

Är detta problemet? Eller är det AgentRoulett som gäller även på AA?
Award Rules (AA) - FlyerGuide Wiki

AAdvantage All Airline Awards

General rules

Routing allowed is the same as per applicable carrier's fare. If the routing is based on Maximum Permitted Mileage (MPM), a 25% overage is allowed.

HKG-SHA CXR-CX SUN 01DEC13 USD
THE FOLLOWING CARRIERS ALSO PUBLISH FARES HKG-SHA:
3U 5J 9W AA AM BA BD CA CI CO CZ EK EY FM HO HU HX IT JL KA KE
KL LH LO LX MK MU NH NW NZ OS OZ PK PR QF QR RJ SA SK SQ TG UA
UL UO VN YY ZH
ADDITIONAL CARRIERS PARTICIPATE IN YY FARES
//SEE FQHELP FOR INFORMATION ABOUT THE NEW FARE DISPLAYS//
SURCHARGE FOR PAPER TICKET MAY BE ADDED WHEN ITIN PRICED
HKD CONVERTED TO USD USING BSR 1 USD - 7.763 HKD
CX HKGSHA.EH 01DEC13 MPM 927
V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG
1 FOW2 F‡O 0.00 ---- - -/12M EH01
2 FOW2 F‡O 648.00 ---- - -/12M EH01

*** THERE ARE NO YY REQUESTED FARES PUBLISHED HKG-SHA ***

EH01* /WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/ PUBLISHED MPM 927
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION

Last edited:
Ajajaj,
Har suttit en timme med AA i telefon.
Jag har fått, "rutten" dvs alla segment är reserverade.

HKG-SIN-BKK-KUL-PVG

Men problemet är att de säger inte 32.500 utan 77.500 (+ 25.20USD i skatt :cool:)!
De hänvisar till "konsensus" dvs de agenten pratade med om att jag går över antalet Miles (MPM) och att det finns direkt flyg mellan HKG-PVG (ingen sport).

Det kan inte stämma, om de inte har ändrat nyligen.
Jag har åkt Beijing-Hong Kong-Singapore-Bangkok som intra Asia 2 award vilket är 3.698 miles.
MPM för Bangkok-Beijing är 2.468 miles så det är långt över MPM+25%.

http://www.businessclass.se/ovriga-...ning-bonusresor-haer-2012-a-29.html#post87769
Bonusprogram: American Airlines AAdvantage
Flygbolag: Dragonair & Cathay Pacific
Kabinklass: Business
Antal poäng: 22.500 miles för enkelresa
Skatter&avgifter: skatter och avgifter ca 1.040 SEK (inkl. 75 USD quick ticketing fee)
När: Nov 2012
Bokad: Oct 2012

Beijing-Hong Kong: Dragonair Business
Hong Kong-Singapore: Cathay Pacific Business
Singapore-Bangkok: Cathay Pacific Business

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag försökte att boka med BAEC avios först men det blev dyrare än med AAdvantage miles. Så blev det med AAdvantage den här gången.
Bokningsavgiften är dyrare i Sverige(300 SEK) än i USA(25 USD), men man kommer inte fram till kundtjänst just nu pga orkanen Sandy...

Det kan inte stämma, om de inte har ändrat nyligen.
Jag har åkt Beijing-Hong Kong-Singapore-Bangkok som intra Asia 2 award vilket är 3.698 miles.
MPM för Bangkok-Beijing är 2.468 miles så det är långt över MPM+25%.

Jag tror dig Dr. :D
Men vad tycker du är bäst här, ska jag bara ringa och försöka få någon ta fram min bokning och "prisa" den annorlunda eller ska jag hävda att det visst går att gå över MPM eller vad tror du är bäst?

Jag tror dig Dr. :D
Men vad tycker du är bäst här, ska jag bara ringa och försöka få någon ta fram min bokning och "prisa" den annorlunda eller ska jag hävda att det visst går att gå över MPM eller vad tror du är bäst?

Kör på agent roulette. :)
Du kanske kan prova på spansktalande agent (visst är det så att du kan prata spanska?) när du ringer till AAdvantage i USA.

Om jag kommer ihåg rätt, finns det val i början av meddelande: "Para español, marque xxx"

Nu har jag tagit en runda med de spanska operatörerna:
7 samtal till spanskatalande (ca 2 timmar i luren):

1 sa nej du är inte boende i USA ring EU-desken, sorry
2 hörde mig dåligt
1 bröts på grund av skype
3 Sa tyvärr så är det på grund av att du går över antalet miles (efter att kollat med Supervisor).

Nu ska jag testa 1 gång att ringa till Sverige.

Funkar inte det så ska jag testa med HKG-SIN-KUL-PVG då det är lite mindre miles men jag börjar misströsta.

Andra förslag på resa HKG-PVG som ger lite mer bang for the buck?

Nu har jag talat med Sverige som skickade mig till Aadvantage och talat med 3 personer där (+ 1 timme i luren)
De vägrar släppa den för 32.500. Alla hänvisar till MPM.

Det är svårt att hitta någon som ens fattar vad man vill göra, man får frågan, vill du inte ha direkt flyget med Drakenflyget?
Inte alls samma som CX F :/

Hej
Nyss medlem AAdvantage. Funderar på poängköp, har alltid bokat med USDM funderar också på mer köp där före smgåendet.
FRÅGA: Är det möjligt att hitta 3 platser i F på samma flight CX eller BA till Asien?
P.s. Till admin: postade liknande i USDM tråd ursäkta, passar bättre här......

Hej
Nyss medlem AAdvantage. Funderar på poängköp, har alltid bokat med USDM funderar också på mer köp där före smgåendet.
FRÅGA: Är det möjligt att hitta 3 platser i F på samma flight CX eller BA till Asien?.
Jag har ingen direkt erfarenhet att boka 3 platser i First class med American Airlines AAdvantage miles men generellt är platstillgångar på Europa-Asien rutt sämre hos oneworld än Star Alliance.

En annan viktig sak när det gäller American Airlines AAdvantage All partner airlines award.
Det är inte fri routing som US Airways Dividen Miles har.
Man får t ex flyga mellan Europa och Sydostasien via Mellanöstern/Indiska subkontinent. Vilket gör att man inte kan boka Stockholm-(QR)-Doha-(QR)-Singapore som en award.

QR: Qatar Airways

Toppen