Senaste nytt

American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd

VonMögen

Medlem
Det kommer inte att bli AAdvantage poäng inom några veckor.
US Airways Dividend Miles och American Airlines AAdvantage kommer att fortsätta som två olika program lite längre fram i tiden.

http://www.businessclass.se/forum/s...d-us-airways-dividend-miles-2.html#post221878

Tackar! Kommer nog trots det att avvakta med att boka awardresa förrän USDM gått över till AA. Har du nån erfarenhet om vilken sida som funkar bäst för att kolla tillgänglighet?
 

Dr. Miles

Expert
Jag använder Qantas, British Airways, JAL och Cathay Pacifics webbsidor utöver ExpertFlyer beroende på vilket flygbolag man flyger med.
Qantas webbsida är bland de enklaste när man kollar platstillgänglighet av en viss kabinklass under en hel månad.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/businessclass/251-fredagstraden-306.html#post225706
Planering av poängresor skapar ju en hel del i-landsproblem:D Bokade ju SIN-BOM SQ F, med hopp om att få prova suites. Frångick min tidigare plan att försöka pricka in FRA-BOM LH F i en 747-400 med sängen, den skulle jag verkligen vilja pröva innan den försvinner. Tanken var att om det inte dyker upp någon A380 med SQ, skulle jag gå tillbaka till ursprungsplanen LH F. Samtidigt ser jag nu att jag skulle kunna ta mig till SIN från FRA via HKG, Cathay F hela vägen till SIN, lockande alternativ. Blir det ingen SQ-suites så får jag ändå SQ F, samt prova på The Private Room och sedan hoppas på att LH F med den separata sängen kommer att finnas kvar ett tag. Beslutsvånda, beslutsvånda, livet som frequent flyer freak är inte lätt :D:D:D

Om Mumbai (BOM) är slutdestination kan du också använda 40.000 AA miles för enkelresa i First class. :)
Etihad Airways (EY) via Abu Dhabi eller Jet Airways (9W) via London skulle fungera.
 

henrik l

Medlem
Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/businessclass/251-fredagstraden-306.html#post225706


Om Mumbai (BOM) är slutdestination kan du också använda 40.000 AA miles för enkelresa i First class. :)
Etihad Airways (EY) via Abu Dhabi eller Jet Airways (9W) via London skulle fungera.

Blir bara ett kort stopp i Mumbai. Planen är att fortsätta till Colombo för att därifrån åka med Thai till Hong Kong. Den T&R-biljetten går på ca 6 000 kr och ger 10 000 miles till M&M. På hemvägen kommer jag dock att utnyttja klassikern Mellanöstern/Indisk subkontinent till Europa, det blir MLE-AUH-LHR, AUH-LHR med Etihaad F:)
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från en annan tråd.
Skulle också vilja höra med Dr. Miles om han har några favoritrutter (bra värde för miles) som utgår från Australien eller Sydostasien (inkl HKG)?
South Pacific (bl a Australien) - Asia 2 (Asien förutom Japan, Korea och Mongoliet) kostar 35.000 AA miles i Business class och 45.000 AA miles i First class per enkelresa.

Observera att Cathay Pacific har inga First class till/från Oceanien längre.
Om du vill flyga i First class blir det British Airways eller Qantas. (eller vi kan hoppas på att Malaysia Airlines använder sina Airbus A380 med First class till Australien i snar framtid.)
 

staff

Medlem
Inlägg från en annan tråd.

South Pacific (bl a Australien) - Asia 2 (Asien förutom Japan, Korea och Mongoliet) kostar 35.000 AA miles i Business class och 45.000 AA miles i First class per enkelresa.

Observera att Cathay Pacific har inga First class till/från Oceanien längre.
Om du vill flyga i First class blir det British Airways eller Qantas. (eller vi kan hoppas på att Malaysia Airlines använder sina Airbus A380 med First class till Australien i snar framtid.)
Qantas har tagit bort First (och Premium Econ) fran sin MEL-HKG-rutt ocksa vilket ar en aning frustrerande. Ett annat problem ar att det ar generallt tight med OneWorld award space fran Australien med tanke pa att de flesta Aussies ar medlemmar i QFF och i princip alla flyg till resten av varlden gar via Asien/Dubai. Samtidigt ar det nast intill omojligt att hitta award space pa SYD/MEL-LAX. Ar man baserad i Australien foredrar jag VA som i egenskap av knahund till Etihad erbjuder ganska mycket space pa EY i samtliga bokningsklasser. Dessutom betalar man inte fuel surcharges till skillnad fran pa QF.

Kommer dock eventuellt att relocata till Hong Kong snart vilket skulle innebara en bra mycket battre utgangspunkt nar det galler OneWorld awards.
 
Last edited:
Har tittat på eventuella legs med OW. Vis jag vil flyga first från DOH måste jag alltså göra en t/r från OSL-DOH(40K eco) och DOH-Asien t/r first (90K), tillsammans 130K poäng. Vad tycks, är det värt det?
 

Dr. Miles

Expert
Har tittat på eventuella legs med OW. Vis jag vil flyga first från DOH måste jag alltså göra en t/r från OSL-DOH(40K eco) och DOH-Asien t/r first (90K), tillsammans 130K poäng. Vad tycks, är det värt det?
jannewa lyckades att boka Europa-Sydostasien via Mellanöstern (Doha) trots att det var inte tillåtet förr i tiden, så det kanske de har lättat reglerna. Du kan alltid prova om det går att boka eller ej.

http://www.businessclass.se/forum/o...ing-bonusresor-haer-2014-a-13.html#post232346

Om jag kommer ihåg rätt, Qatar Airways har inte First class inom Asien (förutom intra-Gulfregionen).
Cathay Pacific flyger till Doha men utan First class.
 
Last edited:
QR C med Dreamliner är nice, men forsvärar väl inte pris poengmessigt. Är intra-Asia i F det bästa sättet at bruka miles i OW tycker du?
 

Dr. Miles

Expert
Det beror på vad du menar med intra-Asien. Om det är bra värde eller ej avgör du själv.
Asia 1 - Asia 2 i First class kostar 40.000 miles per enkelresa.

Men om du vill flyga Middle East/Indian Subcontinent - Asien 1 eller Asien 2 i First class (45.000 miles per enkelresa), kan Etihad Airways, Jet Airways vara bra alternativ då det inte behöver att vara oneworld flygbolag utan det ska vara American Airlines AAdvantage partner.

Just nu har Etihad Airways First class till Seoul och Jet Airways till Hong Kong.
Andra prisvärda sträckor är Japan Airlines Tokyo-Jakarta.
 
Toppen