Senaste nytt

Alternativ när SAS vill ändra/avboka bokad bonusresa

Urusel kommunikation från SAS sida. Tycker absolut att dom borde få fram platser på en tidigare flight även om det inte finns några awards att tillgå. Nu vet jag inte vilken flygplats du utgår ifrån i norden (?) men har du undersökt möjlighet att resa via någon annan hub för att komma fram till CDG i tid?
Reser från Stockholm men är morgonflight, numera 7.25 (innan ändring var det 07.15) så finns tyvärr ingen tidigare anslutning med SAS (tidigaste via Köpenhamn är framme 20 minuter senare). De vägrade överväga att sätta mig på Air France-planet som går 06.00, åker dock nästan hellre kvällen innan än att behöva ta en så tidig flight :)

Ring igen, och igen tills du kommer fram till en som låter dig byta till kvällsflyget dagen innan, och ta hotellkostnaden själv.
Be om att få prata med en supervisor om det inte går igenom.

Jag har själv gjort liknande fixar flera gånger, bara att då är det oftast jag som "utnyttjar" att t.ex. united ändrar en avgång med 3minuter så jag kan baka in längre layovers, ändra datum etc. , det brukar SAS va ganska generøsa med är min erfarenhet.

• Gilla
Reactions: Gus
Förstår precis hur du menar och din frustration, men misstänker att dina alternativ är begränsade om du vill bli ombokad men samtidigt behålla dina EVA-flighter. Hoppas du har bättre lycka när du ringer dem igen under kontorstid. Återkoppla gärna hur det går för dig.
Kan ge en uppdatering. Det gav inte mer att ringa under dagtid. Hamnade först i att de vill omboka med Air China vilket jag förklarade inte är ett likvärdigt alternativ. Personen i fråga vägrar erkänna att SAS gjort något fel - menar att det är mitt ansvar att kolla minimum connection times.

Ger upp och lägger på och ringer igen. Samma visa igen, de försöker få mig att acceptera Air China. Diskuterar andra alternativ, de hänvisar till regelverket att de endast får boka där det finns tillgängliga bonusresor men de kan inte säga hur det ska hanteras när SAS brustit (vilket de erkänner denna gång). De vägrar låta mig prata med supervisor (hävdar att ingen finns, jag tror det är en lögn) och säger att Customer Care endast hanterar ärenden efter avslutad resa så om jag vill komma i kontakt med dem nu så måste jag gå med på att avboka resan. Efter en del diskussioner fram och tillbaka och att lång stund på hold så kommer de med erbjudande om att boka om till dagen innan utan kostnad men de kommer ej stå kostnaden för hotell. De vill också ha en bekräftelse på att jag ej kommer försöka begära det efter eller driva det ärendet vidare sen. Jag har ingen lust att ge med mig på den punkten så vi når ingen lösning.

Har efter detta kontaktat Diamond-supporten per e-mail, de upprepar i princip samma sak men verkar vara villiga att ordna så att jag bokas om till dagen innan utan att jag måste göra ett åtagande om att inte begära ersättningen för hotellet efter avslutad resa. Misstänker att det är det bästa de kommer att gå med på nu. Tycker fortfarande det är uselt hanterat av SAS och inställningen att det är mitt problem att de gjort fel (inte en gång utan massor av gånger) är irriterande. Förstår självklart att de som sitter i kundtjänst är låsta av script eftersom de bara upprepar samma sak om och om igen och inte kan hantera det som är avviker från standard.

• Gilla
Reactions: Gus
Kan ge en uppdatering. Det gav inte mer att ringa under dagtid. Hamnade först i att de vill omboka med Air China vilket jag förklarade inte är ett likvärdigt alternativ. Personen i fråga vägrar erkänna att SAS gjort något fel - menar att det är mitt ansvar att kolla minimum connection times.

Ger upp och lägger på och ringer igen. Samma visa igen, de försöker få mig att acceptera Air China. Diskuterar andra alternativ, de hänvisar till regelverket att de endast får boka där det finns tillgängliga bonusresor men de kan inte säga hur det ska hanteras när SAS brustit (vilket de erkänner denna gång). De vägrar låta mig prata med supervisor (hävdar att ingen finns, jag tror det är en lögn) och säger att Customer Care endast hanterar ärenden efter avslutad resa så om jag vill komma i kontakt med dem nu så måste jag gå med på att avboka resan. Efter en del diskussioner fram och tillbaka och att lång stund på hold så kommer de med erbjudande om att boka om till dagen innan utan kostnad men de kommer ej stå kostnaden för hotell. De vill också ha en bekräftelse på att jag ej kommer försöka begära det efter eller driva det ärendet vidare sen. Jag har ingen lust att ge med mig på den punkten så vi når ingen lösning.

Har efter detta kontaktat Diamond-supporten per e-mail, de upprepar i princip samma sak men verkar vara villiga att ordna så att jag bokas om till dagen innan utan att jag måste göra ett åtagande om att inte begära ersättningen för hotellet efter avslutad resa. Misstänker att det är det bästa de kommer att gå med på nu. Tycker fortfarande det är uselt hanterat av SAS och inställningen att det är mitt problem att de gjort fel (inte en gång utan massor av gånger) är irriterande. Förstår självklart att de som sitter i kundtjänst är låsta av script eftersom de bara upprepar samma sak om och om igen och inte kan hantera det som är avviker från standard.

Trist bemötande av SAS, tyvärr har jag samma erfarenhet när detta skett mig att dom inte tänker göra någonting (två gånger senaste åren, både gångerna Air Canada som trasslat till bokningen). Min uppfattning är att dock att man har lagen på sin sida, man har köpt en biljett av SAS och sker det något med bokningen är det upp till dom att lösa det. Sen kan det förstås finnas tekniska begränsningar i deras system att boka om awards när detta händer, men det ska inte behöva påverka dig/oss som resenär.

Hur lång tid har du innan avresa? Jag hade gjort detta enkelt.
1. Bokat kvällen innan
2. Bokat ett hotell på CDG
3. Hanterat med SAS Customer Care i efterhand

Fyrkantigt eller inte. Det finns tyvärr inget sätt att innan avresa öppna upp för annan lösning. Jag upplever SAS som väldigt duktiga EFTER problem uppstår att hantera detta. Men inte så smidiga innan. Någon hängslen och livrems lösning innan finns inte som jag ser det.

Men att en resenär skall veta MCT känns som ett mycket märkligt argument.

1. Bokat kvällen innan

Fyrkantigt eller inte. Det finns tyvärr inget sätt att innan avresa öppna upp för annan lösning. Jag upplever SAS som väldigt duktiga EFTER problem uppstår att hantera detta. Men inte så smidiga innan. Någon hängslen och livrems lösning innan finns inte som jag ser det.

Så hade jag hanterat det. Hotellkostnaden hade jag tagit på "shit happens"-kontot. Efter resan hade jag hört av mig till SAS igen om goodwill-kompensation. Inte kompensation för hotellnatten, utan för deras dåliga information och hantering som ledde till en sämre resa. 10-20000 poäng är inte orimligt

Så hade jag hanterat det. Hotellkostnaden hade jag tagit på "shit happens"-kontot. Efter resan hade jag hört av mig till SAS igen om goodwill-kompensation. Inte kompensation för hotellnatten, utan för deras dåliga information och hantering som ledde till en sämre resa. 10-20000 poäng är inte orimligt
Handlar inte så mycket om pengarna här utan mer principen så kommer sannolikt landa i något liknande. Om de hade erbjudit mig 20k poäng i kompensation nu hade jag tagit det.

1. Bokat kvällen innan

Resan är över påsk (därav också svårt med annan tillgänglighet). Blir nog sannolikt den lösningen, och om de inte kompenserar med pengar eller poäng så får jag driva det vidare.

Toppen