Kan ge en uppdatering. Det gav inte mer att ringa under dagtid. Hamnade först i att de vill omboka med Air China vilket jag förklarade inte är ett likvärdigt alternativ. Personen i fråga vägrar erkänna att SAS gjort något fel - menar att det är mitt ansvar att kolla minimum connection times.
Ger upp och lägger på och ringer igen. Samma visa igen, de försöker få mig att acceptera Air China. Diskuterar andra alternativ, de hänvisar till regelverket att de endast får boka där det finns tillgängliga bonusresor men de kan inte säga hur det ska hanteras när SAS brustit (vilket de erkänner denna gång). De vägrar låta mig prata med supervisor (hävdar att ingen finns, jag tror det är en lögn) och säger att Customer Care endast hanterar ärenden efter avslutad resa så om jag vill komma i kontakt med dem nu så måste jag gå med på att avboka resan. Efter en del diskussioner fram och tillbaka och att lång stund på hold så kommer de med erbjudande om att boka om till dagen innan utan kostnad men de kommer ej stå kostnaden för hotell. De vill också ha en bekräftelse på att jag ej kommer försöka begära det efter eller driva det ärendet vidare sen. Jag har ingen lust att ge med mig på den punkten så vi når ingen lösning.
Har efter detta kontaktat Diamond-supporten per e-mail, de upprepar i princip samma sak men verkar vara villiga att ordna så att jag bokas om till dagen innan utan att jag måste göra ett åtagande om att inte begära ersättningen för hotellet efter avslutad resa. Misstänker att det är det bästa de kommer att gå med på nu. Tycker fortfarande det är uselt hanterat av SAS och inställningen att det är mitt problem att de gjort fel (inte en gång utan massor av gånger) är irriterande. Förstår självklart att de som sitter i kundtjänst är låsta av script eftersom de bara upprepar samma sak om och om igen och inte kan hantera det som är avviker från standard.