Senaste nytt

Alltid problem på SAS business-stolar, eller har jag bara otur?

Utöver att min stol inte fungerade som den skulle började även hennes skärm strula ordentligt. Kabinpersonalen var väldigt trevlig och gjorde sitt bästa genom att springa fram och tillbaka för att försöka lösa problemet. Tyvärr gick det inte att fixa, så de var tvungna att byta ut skärmen helt.

Fascinerande, flyger de alltså alltid omkring med en reservskärm? Så ofta borde det väl ändå (förhoppningsvis) inte hända att en skärm behöver bytas ut....

Fascinerande, flyger de alltså alltid omkring med en reservskärm? Så ofta borde det väl ändå (förhoppningsvis) inte hända att en skärm behöver bytas ut....
Tillräckligt ofta för att det ska vara motiverat med lite extra ombord, plus att man kan ta en skärm från en tom plats.

Har väldigt ofta problem både på SAS o Swiss. Senast erbjöd kabinchef på Swiss att byta luftkudde, men sa också att det tar ca 45 minuter för honom. Nollställde med en kombination av tryck på knapparna. Samma nollställnining på SAS funkade bara ett tag senast, sov sen på punkterad stol. Har noterat att biljettpriserna avgör kompensationen. Senast fick jag 45 000 EB poäng av SAS

Tillräckligt ofta för att det ska vara motiverat med lite extra ombord, plus att man kan ta en skärm från en tom plats.

Ja, det är klart, finns det lediga platser så går det ju att ta en därifrån. Å andra sidan hade jag i det fallet framförallt väntat mig att erbjudandet skulle vara att byta plats till det lediga sätet snarare än att de ska börja mecka runt och byta skärmar (nu kanske det inte är så komplicerat).

Med tanke på hur mycket det ibland snackas om att flygbolagen försöker minska vikt på allting för att spara bränsle så känns det ändå förvånande att de flyger runt med en sån här som ändå inte kan anses vara en kritisk komponent.

Ja, det är klart, finns det lediga platser så går det ju att ta en därifrån. Å andra sidan hade jag i det fallet framförallt väntat mig att erbjudandet skulle vara att byta plats till det lediga sätet snarare än att de ska börja mecka runt och byta skärmar (nu kanske det inte är så komplicerat).

Med tanke på hur mycket det ibland snackas om att flygbolagen försöker minska vikt på allting för att spara bränsle så känns det ändå förvånande att de flyger runt med en sån här som ändå inte kan anses vara en kritisk komponent.
Smidigare att flyga runt med en liten mekaniker som ligger och gottar sig i business då, behöver man inte hundratals olika reservdelar, utan bara en väldigt uppfinningsrik person som sett alla säsonger av MacGyver modell mindre som inte väger så mycket!
(Vi hade en sån på en thaiflight en gång, låg längst bak i kabinen och sov mest, förutom när min stol strulade så fick han jobba lite)

Absolut, men vad kostar det i form av kompensation till passagerare som eventuellt blir sittande utan skärm en hel flygning (eller två flygningar, om felet sker på utresan)?

Det ligger två extra skärmar i ett dolt fack i raden längst bak i stora businesskabinen under mittensätet. De byts ut med hjälp av liten gaffel som sticks in i hålen högst upp. Sen ploppas den nya skärmen i. De väger inte så mycket och tar dem ungefär tre sekunder att göra.

Toppen