Palazzi
Medlem
Snälltåget har sökt tåglägen för att erbjuda direkttåg från Stockholm-Berlin i T21 (fr.o.m 9dec 2020). Tidigare har det krävts byte i Malmö, förutom vid några enstaka tillfällen.
Om det inte löser sig med ny färjetrafik så kommer tåget för första gången gå via Danmark, och även passera Hamburg. Tidsmässigt, iom att man lämnar Malmö, 2-3 timmar senare än tidigare (vilket nu innebär 21.34) ankommer man troligen också Berlin senare än förr. Gissningsvis innebär runt 08.30, men det går inte att se (eller jo, men då måste man kunna se i tyska ansökningar...).
Iom förskjutningen tidsmässigt, och vägen över Danmark, blir det möjligen aktuellt att de också stannar i Hamburg, men det är inget som har nämnts. Gissar att stopp i Danmark, förutom möjligen i Köpenhamn, omöjliggörs utan att störa nattsömnen. Enligt uttalande så är det dock kostnadsbesparande att nyttja färjan, och det är även enklare både gällande de tekniska aspekterna och personalkrav (man måste ha lokförare som behärskar alla språk där tåget färdas..).
Tåget kommer, om det realiseras, avgå 16.22 från Stockholm och man kan nog räkna med en restid på 16-18h.
Har inte själv testat Snälltåget. Med tanke på att det handlar om liggvagnar, och ej sovvagnar, är det nog inte ett under av komfort (trots att man har nyrenoverade vagnar i år). Fördelen i dessa tider kanske är att man kan köpa sig en egen kupé till familjen (eller sig själv, om man gillar utrymme).
Om det inte löser sig med ny färjetrafik så kommer tåget för första gången gå via Danmark, och även passera Hamburg. Tidsmässigt, iom att man lämnar Malmö, 2-3 timmar senare än tidigare (vilket nu innebär 21.34) ankommer man troligen också Berlin senare än förr. Gissningsvis innebär runt 08.30, men det går inte att se (eller jo, men då måste man kunna se i tyska ansökningar...).
Iom förskjutningen tidsmässigt, och vägen över Danmark, blir det möjligen aktuellt att de också stannar i Hamburg, men det är inget som har nämnts. Gissar att stopp i Danmark, förutom möjligen i Köpenhamn, omöjliggörs utan att störa nattsömnen. Enligt uttalande så är det dock kostnadsbesparande att nyttja färjan, och det är även enklare både gällande de tekniska aspekterna och personalkrav (man måste ha lokförare som behärskar alla språk där tåget färdas..).
Tåget kommer, om det realiseras, avgå 16.22 från Stockholm och man kan nog räkna med en restid på 16-18h.
Har inte själv testat Snälltåget. Med tanke på att det handlar om liggvagnar, och ej sovvagnar, är det nog inte ett under av komfort (trots att man har nyrenoverade vagnar i år). Fördelen i dessa tider kanske är att man kan köpa sig en egen kupé till familjen (eller sig själv, om man gillar utrymme).