Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Rätta mig om jag har fel men mtow (maximum tanke off Wright) borde väl inte inte ha så mycket med planets vikt att göra? Det berättar bara vilken vikt planet maximalt klarar att lyfta med, vilket nödvändigtvis inte alltid är maximal tjänstevikt. Mtow är relaterat till faktorer som dragkraft etc. Totalvikten lastad kan vara en lägre siffra. Nog för att A380 garanterat också har den högsta tjänstevikten, om än inte med lika stor differens.
Självklart är det så, men en "tom" A380 väger mer än en "tom" B747
276 ton för en A380 och ca 220 ton för en B747-8i.

Men som @crazy voyager skriver så beror det på mer saker än just bara vikten vid start som påverkar Arlandas möjligheter att ta emot en A380. Förstärkningar mm är väl gjort, men gater kvarstår och kanske något annat.
 
NOTAM ute för ESSA just nu som explicit säger att kod F-plan inte kan nyttja flygplatsen en som alternate under perionden 1dec-15jan:
- AERODROME IS NOT AVBL AS ALTERNATE AIRPORT FOR CODE F ACFT DUE WIP
FROM: 01 DEC 2017 13:36 TO: 15 JAN 2018 15:00 EST ES/A0880/17

Så ingen A380 närmaste månaden iaf. Men man vet ju aldrig en Antonov 225 landade ju oannonserat för några år sedan...
 
Swedavia driftsätter ny ramp (öster om T2) Q1 2018 och där finns plats för 1st kod F (A380/B748). Alla platser på den rampen är dock remote-platser. Kod F-gaten F36/F66 kommer stängas tillsammans med samtliga jämna pir F-gater under 2018 pga byggnation av pir G.
Självklart ligger det en hel del prestige för Swedavia att kunna erbjuda plats för kod F men dessa innebär också en hel del problem, framförallt med tanke på Arlandas layout (banor, terminaler osv).
Kod F kan t ex bara nyttja de yttre taxibanorna då de inte är hinderfria mot terminalbyggnaderna (samtidigt kan ingen annan nyttja den inre taxibanan heller). Dessutom får kod F inte nyttja den norrgående taxibanan från/till bana 3 (för trångt mellan hangarerna) vilket innebär att landningar som ska parkera på pir F/G (när dessa är färdigbyggda) måste taxa runt hela flygplatsen. :cool:
Har tidigare hört att Thai sonderat terrängen angående A380 till Arlanda men när det nu blir remote känns det inte så sannolikt (inte för ngn annan heller för den delen).

Edit. Blev osäker nu gällande bana 2 & 3, kanske bara bana 1 som är godkänd för kod F? :rolleyes:
 
Toppen