Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

FilipJ

Medlem
Bud lagt från Lufthansa Group för minoritetsandel med option på resten, enligt aeronews på linkedin.
C8AB0351-B1D9-44E2-BD3A-839E9CA70FC0.jpeg
 

henrik l

Medlem
Vi får hoppas att Lufthansa tar över och städar upp. När vi landade i Palermo i idag efter en flight från Milano Linate med ITA Airways såg sonens väska ut så här. Vi gick till bagagehanteringen, varvid en dam ryckte på axlarna och sa att ITA Airways ersätter inte skador, men Ryanair gör det. När vi flyger tillbaka nästa måndag ska vi gå förbi deras desk och gnälla. Men jag har redan bussat en flygadvokat på dem för ett inställt flyg LIN-PMO, som bokades om till en dag senare. Ryanair har har fått nya kunder på italienskt inrikesflyg
1f633.png
20230403_162054.jpg
 

Palazzi

Medlem
Även fast jag är italienare så måste jag tyvärr tillstå att dålig service i Italien kan vara just VÄLDIGT dålig.

Oftast sker detta på de lite ”finare ” valen där personalen tycks tycka att de är lite för mer… Återkommande på fina restauranger, hotell mm.

Med risk för att bli politisk så känns det som att halva den italienska befolkningen är tacksamma för att ens ha en inkomst, och så finns det en annan halva som tycker sig för fina för att jobba alls.

Åker själv inte ITA Airways längre, då det känns som själva förkroppsligandet av denna kulturyttring. Åker tåg inrikes, och i vissa fall Volotea när jag ska till öarna.

Hoppas Lufthansa kan fixa detta, men det är väl inte helt lätt att fixa en kultur som cementerats under +50 år..
 

Rebel

Medlem
Även fast jag är italienare så måste jag tyvärr tillstå att dålig service i Italien kan vara just VÄLDIGT dålig.

Oftast sker detta på de lite ”finare ” valen där personalen tycks tycka att de är lite för mer… Återkommande på fina restauranger, hotell mm.

Med risk för att bli politisk så känns det som att halva den italienska befolkningen är tacksamma för att ens ha en inkomst, och så finns det en annan halva som tycker sig för fina för att jobba alls.

Åker själv inte ITA Airways längre, då det känns som själva förkroppsligandet av denna kulturyttring. Åker tåg inrikes, och i vissa fall Volotea när jag ska till öarna.

Hoppas Lufthansa kan fixa detta, men det är väl inte helt lätt att fixa en kultur som cementerats under +50 år..

Du vet att Julius Cesar gav Romarna en veckas betald semester för ca 2000 år sen, efter något slag vi vann. Alla väntar fortfarande på att dom ska komma tillbaka till arbetet. Service i Italien är ofta lite olika, och statliga myndighete/företag är inte så bra på det
 

Nikje

Medlem
Enligt italienska medier så kommer den italienska staten, inom kort, nu försöka sälja ITA Airways till Lufthansa. Man verkar ha ändrat sig om andelen procent som "måste" vara kvar i Italiensk ägo, samt att något förbättrade siffror verkar ha återuppväckt Lufthansas intresse.
https://www.ilmessaggero.it/economi...essione_capodanno_ultime_notizie-7134060.html (Italienska)
https://www.airdatanews.com/lufthansa-about-to-take-over-part-of-ita-airways-reports/ (engelska, men inte lika utförlig).

Det talas om 40% andel i ITA Airways. Ingen aning om detta innebär att man möjligen byter allians-tillhörighet, fortsätter tillhöra Skyteam eller helt enkelt lämnar allianserna helt. Oavsett så är detta säkerligen bra för oss Svenskar som sedan nyligen har Eurowings direktlinjer mellan Stockholm och Rom.
Om man blir en del av Star Alliance så blir det givetvis en stor förbättring genom SAS anslutningar mot Milan, men det är nog inte att vänta.
Det blir t o m 41 % andel enligt officiella källan.
 

Palazzi

Medlem
Star Alliance nästa hoppas jag på då.

Man kan nog iaf räkna med att linjenätet blir välintegrerat i ett första skede. Får man igenom optionen, om att sedan kunna köpa resterande andelar, så borde väl alliansbytet dock vara givet

För oss svenskar blir det dock inte många fördelar initialt, då ITA har förlorat lejonparten av sina inrikeslinjer till lågkostnadsbolagen.
De inrikeslinjer som fortsatt finns kvar är iprincip samma som Lufthansa/Eurowings flyger till från Tyskland.

Till andra destinationer i världen finns ju också, ofta, bättre hubbar i Europa. Man kanske får hålla tummarna för att även detta kan ändras om/när Lufthansa ser över det samlade linjenätet.
 

pswe

Medlem
Om citaten stämmer så låter det onekligen som att det blir Star Alliance framöver.

Intressant att han nämner SAS som exempel på annat typ av samarbete. Så är väl förvisso läget för stunden, vilket säkert kan omprövas när/om chapter11 är avklarat.

 
Toppen