Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Alf

Medlem
Är inte Alitalias problem till stor del den usla servicen som deras personal levererar. Deras flygvärdinnor verkar alldeles för fina att befatta sej med ett sådant påfund som att ge en god service och vara trevliga. De vägrar ju att se till att toaletterna på långlinjerna hålls rena. Med sådan attityd är det svårt att få passagerare. Med tanke på deras starka fackföreningar har inte ens Ethiads management lyckats vända på detta.
 

Nemo

Medlem
Jag har en bokning med Alitalia för 6 personer i juli, vad kan hända?
Mot bättre vetande bokat via FlygCity.
Betalt med Amex.

Ingen bra känsla... :(

Edit:
Läste detta på Alitalias Twitter:
C-gC-TCXUAAgbLd.jpg:large
Det du kan få ifall bolaget går i konkurs är pengarna tillbaka, från AmEx. Nya biljetter får du själv skaffa, till gissningsvis högre pris.

Om du har bokat boende samtidigt / samma bokning kan det klassas som charter och då få tillbaka via resegarantilagen från FlygCity. Men eftersom du betalat med ett kreditkort (notera: kreditkort) så är det dem du enklast vänder dig till för återbetalning vid ev konkurs.
Flygbolag i konkurs - Konsument Europa
 
Det du kan få ifall bolaget går i konkurs är pengarna tillbaka, från AmEx. Nya biljetter får du själv skaffa, till gissningsvis högre pris.

Om du har bokat boende samtidigt / samma bokning kan det klassas som charter och då få tillbaka via resegarantilagen från FlygCity. Men eftersom du betalat med ett kreditkort (notera: kreditkort) så är det dem du enklast vänder dig till för återbetalning vid ev konkurs.
Flygbolag i konkurs - Konsument Europa
Det är därför man alltid ska använda kreditkort istället för vanliga bankkort/debitkort eller vad de nu kallas. Inte bara gällande flygresor utan även för att kunna nyttja garantier för varor etc. Man kan ju med hjälp av Konsumentkreditlagen ställa samma krav på kreditgivaren (kortutgivaren) som på säljföretaget.

Så risken vid en konkurs för ett flygbolag är (i huvudsak) inte att man blir av med pengarna, utan att man isåfall får köpa nya, dyrare biljetter.
 

AndersSt

Medlem
Så risken vid en konkurs för ett flygbolag är (i huvudsak) inte att man blir av med pengarna, utan att man isåfall får köpa nya, dyrare biljetter.

Så om jag köpt 6st biljetter med mitt AMEX (SAS Elite) och två av dem är för mitt hushåll, kan jag begära ersättning för alla biljetter? När det gäller annan kortförsäkring som förlorat bagage så gäller det bara för mitt hushåll?
 

Dr. Miles

Expert
Så om jag köpt 6st biljetter med mitt AMEX (SAS Elite) och två av dem är för mitt hushåll, kan jag begära ersättning för alla biljetter?
Det är ett köp, inte försäkringsfall. Därför bör du kunna begära hela biljettkostnaden som du betalade med ditt Amex.

När det gäller annan kortförsäkring som förlorat bagage så gäller det bara för mitt hushåll?
När det gäller kortförsäkring, endast för ditt hushåll och de personerna i samma bokning som har Amex kort utfärdat i Sverige.
Detta gäller när du har betalat med svenskt Amex. Annat fall gäller andra regler.
 

Homer

Medlem
Hur länge tror ni de för övrigt kommer kunna driva trafiken innan bokningsläget gör det till en enda stor negativ spiral och inställd trafik är ett faktum?

Förhoppningsvis fram till mitten av juli om jag får önska...

Men vem vill överhuvudtaget boka nu? Särskilt Italienare som förmodligen matas med dessa domedagsrubriker på nyheterna nu. Men de som redan bokat resor i sommar, om de/vi inte åker så drabbas Italiens turism kraftigt. Jag hoppas fortfarande på att komma iväg.

från CAPA artikeln

The Italian state has now given Alitalia guarantees for EUR600 million of bridging loans to keep it flying in the short term, and its flight schedule remains unchanged. The new debt is expected to last for around six months and the government is unlikely to follow it with any further cash.


Så det är bara att hala fram kortet och boka på det, de har nyss dragit igång en rea ;)
20% OFF IN ITALY, EUROPE, MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA
 
Så om jag köpt 6st biljetter med mitt AMEX (SAS Elite) och två av dem är för mitt hushåll, kan jag begära ersättning för alla biljetter? När det gäller annan kortförsäkring som förlorat bagage så gäller det bara för mitt hushåll?
Som @Dr. Miles skrev så är det ingen försäkring utan en lag som skyddar konsumenter vid kreditköp; konsumentkreditlagen. Den gäller alla former av svenska kreditkort. Mer info finns här: https://www.svd.se/sa-kan-du-fa-pengarna-tillbaka

Och själva lagtexten
Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp
29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.
Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.
 
Toppen