Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Pressmeddelande från Alitalia i dag.

Alitalia’s shareholders meeting, convened today, noted with deep regret the outcome of the referendum among the employees. The negative vote has determined the inability to implement the relaunch and restructuring of the Company.

Italian shareholders and Etihad, based on the strong potential growth of the company, and on an industrial plan which included a structural cost reduction of which two thirds were not related to labor costs, were committed to recapitalise and finance the plan with EUR 2 billion.

This commitment was subject to an agreement with the trade unions, which was rejected by the employees in a referendum.

The Board of Directors, which convened after the shareholders meeting, having acknowledged the serious economic and financial situation of the Company, of the unavailability of the shareholders to refinance, and of the impossibility to find in a short period of time an alternative, has decided unanimously to proceed with the filing for “amministrazione straordinaria” (extraordinary administration) in compliance with the Italian law.

Alitalia’s flight schedule will continue to operate as planned.

Ser mao ut som att slutet närmar sig.

Kommer inte det här har en stor impact på Etihads finanser, likt Spanairs konkurs hade för SAS?
Jag undrar om det börjar att likna Swissair fall i så fall.
Swissair expanderade jättemycket och köpte aktier av andra flygbolag t ex Sabena, LOT, Turkish Airlines, South African Airways osv, men sedan blev det paff.

@Senator kan säkert göra mycket bättre analys än vad jag (amatör) gör.

Kommer inte det här har en stor impact på Etihads finanser, likt Spanairs konkurs hade för SAS?

Swissair expanderade jättemycket och köpte aktier av andra flygbolag t ex Sabena, LOT, Turkish Airlines, South African Airways osv, men sedan blev det paff.

@Senator kan säkert göra mycket bättre analys än vad jag (amatör) gör.

Jag tror att de makroekonomiska förhållande är annorlunda idag. Sedan tror jag inte detta påverkar Ethiad så mycket. Det är finansiella investeringar som inte borde påverka kassaflöde.

Jag tror @Palazzi hade en bra analys gällande den inhemska marknaden och att det är svårt med alla direkta konkurrenter samt alternativ med bolagets kostnadsstruktur att vara konkurrenskraftiga. I Europa idag, tror jag nyckeln till framgång för de traditionella nätverksbolagen är:
Storskalighet (Lufthansagruppen; IAG, Air France/KLM)
Kärnfokus på long-haul
Multi-brand strategi: med ett lågkostnadsalternativ för Europeisk point-to-point (Vueling, Eurowings, Hop!)

Det verkar som det inte är en konkurs men en form av rekonstruktion på gång.

Det verkar som det inte är en konkurs men en form av rekonstruktion på gång.

Jag tolkade det som att rekonstruktion inte längre var möjlig efter att de anställda röstat ner förslaget? Jag hoppas ju förstås på vad som helst utom konkurs då våra biljetter skulle brinna inne i det fallet.

Helt rätt beslut tycker jag. Man har vilat på hanen alltför länge....
Jag förstår att man inte vill skicka ut 12.500 personer i arbetsmässig ovisshet från en dag till en annan, men de borde ha sökt pengar (de 4 miljarder man kommer få av regeringen för att hitta en "lösning" på 6mån) för länge sedan.

Jag läste idag att det är i det närmsta kört även för Air Berlin, så Etihads senaste investeringar inte har varit något vidare. Även Air Serbia ska kapa kostnader/effektivisera närmsta fem åren, trots att man går OK idag.

Jag undrar hur detta resultat påverkar Qatars tänkta köp av Meridiana. Tycker detta borde bevisa att ekonomisk doping inte är nog för att bära ett bolag med "gammalmodig" profil.
Kostnadsbilden är närmast allt. Även Lufthansa är nere rätt lågt idag, och utan de stordriftsfördelar som t.e.x. @Senator påpekar så hade de vart tvungen att närma sig Ryanair mfl än mer.

"Lagom" är ett dött begrepp i flygvärden. Superbilligt är luxuöst i överkant verkar vara tematiken. Jag ser dock fram emot de tekniska lösningar som gör det möjligt att återetablera lite av den charm som var resande.
Bränslesnåla/eldrivna plan är kanske en bra början.

Framtiden får utvisa.

RIP Alitalia

Jag läste idag att det är i det närmsta kört även för Air Berlin, så Etihads senaste investeringar inte har varit något vidare. Även Air Serbia ska kapa kostnader/effektivisera närmsta fem åren, trots att man går OK idag.

Jag undrar hur detta resultat påverkar Qatars tänkta köp av Meridiana. Tycker detta borde bevisa att ekonomisk doping inte är nog för att bära ett bolag med "gammalmodig" profil.
Frågan är också hur det påverkar tänkte köp överlag i branschen? SAS, TAP, Finnair, LOT etc möjligheter till att bli uppköpta lär i vart fall inte ökat efter Etihads bravader. Skulle det ha utvecklats mer positivt är det inte omöjligt att de kanske stod på tur.

Swissair expanderade jättemycket och köpte aktier av andra flygbolag t ex Sabena, LOT, Turkish Airlines, South African Airways osv, men sedan blev det paff

I det senaste numret av tidningen Airways (maj 2017) skriver analytikern Rohan Anand just om "Etihad Re-Imagnies its Partnership Strategy" med tanke på att deras CEO (James Hogan) lämnar bolaget i slutet av 2017. Bland annat dras det lite paralleller med hur Swiss agerade i slutet på 90-talet baserat på McKinseys rådgivning.

Artikeln är läsvärd men jag har den enbart i tryckt version så jag kan inte dela den. Jag vet inte om den finns online men i så fall borde det vara på airways.com om någon är intresserad

Hur länge tror ni de för övrigt kommer kunna driva trafiken innan bokningsläget gör det till en enda stor negativ spiral och inställd trafik är ett faktum?

Hur länge tror ni de för övrigt kommer kunna driva trafiken innan bokningsläget gör det till en enda stor negativ spiral och inställd trafik är ett faktum?

Förhoppningsvis fram till mitten av juli om jag får önska...

Men vem vill överhuvudtaget boka nu? Särskilt Italienare som förmodligen matas med dessa domedagsrubriker på nyheterna nu. Men de som redan bokat resor i sommar, om de/vi inte åker så drabbas Italiens turism kraftigt. Jag hoppas fortfarande på att komma iväg.

Toppen