Hör och häpna, men jag spenderade just 35 minuter i telefon för att få Alitalias kundtjänst äntligen förstå att deras webbsajt är på riktigt trasig... SK IT känns ju som lyx på basis av min nya erfarenhet av italienarnas tröghet att begripa vad som inte fungerar.
Problemet: MilleMiglia -sektionen på webbplatsen för Alitalia fungerar inte med mina datorer (olika versioner av Windows och flera olika webbläsare). Om du försöker skapa ett nytt konto, så fastnar du i steg #2. Det bara händer inget efter det steget, när du försöker klicka vidare. Cookies är inte blockerade. I något skede har ett nytt konto i varje fall skapats, tvärtemot vad som man kan förvänta sig på basis av att inget synligt sker. Jag fick inte heller något bekräftelsemejl.
Efter några veckor så kom det bara från tomma intet en offert för att köpa MilleMiglia -poäng (ni kan gissa köpte jag några från de här krutmakarna...) och det fanns ett medlemsnummer i mejlet. Loggade in (måste först nollställa mitt PIN, eftersom jag inte hade något nummer) och kunde konstatera att, ja, jag har ett konto, men en del av all persondata fattas. Ingen av menyalternativen laddas.
Skickade kundfeedback via deras webbplats och fick ett svar, i vilket de bad mig ringa till kundtjänsten.
We will be able to provide you needed information through our Customer Center services.
Jaja, du kan naturligtvis lita på vad en italienare svarar.
Så jag ringde idag först till det italienska numret och efter 10 minuter så var resultatet att hon på kundtjänsten kan framställa samma fel, men hon invänder att jag måste ringa till Alitalias nummer i Finland. Hon var helt okej och förstod problemet, men p.g.a. någon jävla byrokrati kunde hon inte hjälpa mig.
Efter det här samtalet fick jag prata i 35 minuter med en fin krutmakare - först tog det 22 minuter för honom att ens gå med på att logga in och så ännu 13 minuter till att komma fram med att ingenting kan göras idag för att korrigera felet. Inte ens Iberia har varit så här mañana med mig! *svärord* AZ:s policy är att de inte får uppdatera kunddata per telefon. Dessutom så hade han närven att ge mig sot för att mina uppgifter var fel. Men det berodde ju på att någon inte kunde koda, så blanketten fungerade inte... *facepalm* Den enda andra lösningen de gav var att skicka fax till kundtjänsten, eftersom jag inte är Ulisse eller högre. Fax är ju mycket allmänt så här på 2010-talet.
Abessienien, Fiat, Costa Concordia, sophanteringen... - alltid lika konsistent prestanda.