Senaste nytt

Akut hjälp- ändring av flygtid och avbokning

Jag är inte det minsta förvånad. Det är sådär det fungerar. Men, är du säker på att de ringde till Doha? De kan mycket väl ha ringt till sin polare för att du ska bli nöjd och gå därifrån...

Haha, kan mycket väl varit så,  den tanken har slagit mig några gånger under dessa samtal!

All right, status update! Efter 2 veckors tjat, biljetter utställda och klara!! :D

Jag är mest överlycklig att jag äntligen har biljetterna utställda och konfirmerade, men samtidigt fruktansvärt besviken på hur dåligt "Worlds 5 star airline" är när det kommer till customer service! Det verkar vara en gemensam nämnare bland bolag från samma område. Det blir utan tvekan en funderare för framtiden om jag vill investera mer pengar i detta företag....

Drygt 600kr, två veckor och ett dussintal samtal. Qatar airways har en strikt policy att lura kunden, det kan jag utan tvekan konfirmera med kvalitativa fakta. Varje samtal har avslutats med två saker;
1. Vi väntar bara på svar från avdelningen och lovar att biljetterna snart är klara.
2. Vi lovar att ringa upp er på angivet nummer.

Dessa två löften har vid alla dussin tillfällen aldrig hållts. Senast imorse lovade och bedyrade han att ringa inom 15-20min när biljetterna skulle vara utställda. En timme och 10min senare fick jag åter ringa. Den gången så fick det bli riktigt otrevligt. Ifrågasatte vad de höll på med egentligen och om deras policy var att lura kunder? Nu pratar du med supervisorn och ger mig telefonen till honom, ni har redan lovat 10ggr att utsälla biljetterna så det finns inget sätt för er att vägra nu.

Han lovade att direkt ställa ut biljetterna. Sa till honom att jag sitter med dig i luren fram tills biljetterna är på min mail. Eftersom du säger att det enbart tar två minuter så väntar jag här och går ingenstans.

5 min senare var det klart. Helt otroligt att de inte kunnat bemöda sig att ställa ut de bara tidigare eftersom de ändå skulle göra det i slutändan. Slapp alla avgifter efter överenskommelse.

Jag samlade poäng med Qatar förut men när jag skulle använda poängen var alla erbjudanden borta i iallafall 6 månader i sträck.
Det fick bli en poäng plus kontanter biljett enkel till Bali.
Från Doha var all Business mat slut för mig.
Jag skrev till deras kundtjänst och klagade och skrev dessutom att jag inte var nöjd med deras bonusprogram så jag har slutat att samla poäng med dem.
Då erbjuder de poäng och inget alternativ till detta som kompensation !:mad:
Nu får jag många erbjudanden om 4 dubbla poäng om jag flyger med dem igen men de får allt förbättra sin kundtjänst och sitt bonusprogram om jag ska samla poäng där igen.
Men Business för 10000 till typ Bangkok kan jag komma att köpa men då går poängen till American Airlines.

Jag har än så länge endast råkat ut för en cancelled route (AKL som senarelades med 2 mån). Då ringde de proaktivt upp mig från WAW-kontoret och sade att de skulle boka om mig, varpå jag sade "ring tillbaka imorgon, jag sitter i möte på jobbet". De ringde nästa dag och jag hade förberett lite med potentiella rutter och de kom med ett föslag, som jag modifierade för att få bättre tider/rutt och den biljetterades några minuter senare.

Men visst, när det skiter sig är inte någon av ME carriers särkilt bra att hantera det - framför allt eftersom allt är toppstyrt och i princip endast huvudkontoret kan ta beslut om något som ligger marginellt utanför ramen.

Jag är glad att det till slut löste sig! Eventuellt kan det ju vara läge att skicka ett mail till kundtjänst och återkräva telefonräkningen. Om inte annat bara för at se hur de hanterar det... Jag skulle inte ha några förhoppningar om ersättning.

• Gilla
Reactions: Gus
Det har verkligen varit en rundtur deluxe må jag säga.... Flera nätters sömn på semestern har blivit förstörda av oro.

Tror inte jag vill i dagsläget ha nåt att göra med QR mer än att sätta mig ombord och komma hem med de. Kommer ändå inte komma någonstans med några claims i efterhand och några tröstpoäng hos de vill jag inte ha. Samlar ändå på annat håll.

Som sagt glad att det äntligen löst sig men djävligt trist att Qatar personligen för mig förstört att njuta av att flyga med de. Som sagt kommer de inte längre vara mktt förstahandsval i fortsättningen. Finnair har konkurrens kraftiga priser österut och lägger gärna den extra tusenlappen på de. ;)

@Voyageur och @agehall

En hypotetisk fråga.

Hade det varit bättre om man köpte på stora onlineresebyråer som t ex Expedia (.se eller .com) i detta fall?
Vid strul får man vända sig till stället där man har köpt biljetten ju.

Med tanke på hur värdelös Qatar Airways kundtjänst är och dessutom det är dyrt att ringa till landet Qatar, hade det varit enklare att lösa problemet ifall man bokade resan på (t ex) Expedia och ringa till deras kundtjänst?

hade man köpt en biljett via Expedia med Qatar-flyg som inte blir utställda ordentligt sitter man nog ännu mer i skiten tror jag.

Men det är ju en intressant fråga ifall deras kundtjänst hade lyckats bättre.

Toppen