Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Bolaget har en skuld till flygbolaget på 1.6 miljarder för utfärdade poäng. Man gör finansiella intäkter på 27 miljoner vilket är väl inte illa.
Är det inte Eurobonus som utfärdar poäng? Och tar betalt för dem?
Och skulden är till dem som innehar poängen?

Är det inte Eurobonus som utfärdar poäng? Och tar betalt för dem?
Och skulden är till dem som innehar poängen?
Eller för att vara lite mer utförlig.

Ja jag tolkar det som att EB säljer poäng mot pengar. Det är där deras 2.3 miljarder intäkt kommer ifrån. Det bokförs som långfristig skuld till SAS (verkar ligga rimligt konstant på 1.6 miljarder) och poängen kostnadsförs när SAS kräver in pengar mot poäng antingen som förfallna eller konsumerade.
Tittar på på alla bolag så toppade skulden på
3.4 under pandemiåret 21. Så man kanske kan anta att ca 1.5 miljarder är från kreditkort och resterande 700-800 miljoner från SAS inform av flygande.

Sen är det ju såklart att SAS måste bokföra detta som en skuld gentemot medlemmen.

Jag noterade, via en tråd på Flygtorget, att AFKLM per 1 okt har tillsatt en Executive Vice President för SAS integration.

Han heter Henri de Peyrelongue och var närmast innan AFKLMs EVP för marketing.

Nyheten åtföljs av en pliktskyldig notis "Integration of SAS remains subject to approval by the relevant authorities" men det ser väl ut som ett tecken på att förberedelserna för integrationen av SAS i AFKLM-koncernen fortsätter med full fart. Inte för att det är förvånande.

Last edited:
Jag noterade, via en tråd på Flygtorget, att AFKLM per 1 okt har tillsatt en Executive Vice President för SAS integration.

Han heter Henri de Peyrelongue och var närmast innan AFKLMs EVP för marketing.

Nyheten åtföljs av en pliktskyldig notis "Integration of SAS remains subject to approval by the relevant authorities" men det ser väl ut som ett tecken på att förberedelserna för integrationen av SAS i AFKLM-koncernen fortsätter med full fart. Inte för att det är förvånande.

Nej, det är väl det som många av oss sett skrivet på väggen ett tag medan andra fortsätter tro att SAS ska fortsätta precis som de gjort innan.

Men, ingen köper ett ruckel utan att ha en tanke om vad man vill göra med det.

Nej, det är väl det som många av oss sett skrivet på väggen ett tag medan andra fortsätter tro att SAS ska fortsätta precis som de gjort innan.

Men, ingen köper ett ruckel utan att ha en tanke om vad man vill göra med det.
Är väl ingen som förnekat att en djupare integration ska ske, och JV med mera ska köras in?

Jag upplever nog en viss naivitet ibland när det gäller SAS betydelse för Skyteam eller förut Star Alliance. I star var man en av grundarna men upplevde ändå att man inte fick vara med och leda (tex fick man inte vara med i JV) . Nu verkar en del tro att man kommer få en ledande roll i Skyteam. Tyvärr tror jag inte det kommer hända. Jag tror inte SAS får vara med i det transatlantiska JV före det att AF/KLM tagit över. Sedan kan säkert vissa delar av SAS "överleva"men till största delen tror jag AF/KLM ser SAS som ett sätt att utöka marknaden genom att få mer trafik från Norden. Jag har mycket svårt att tro att man kommer tillåta det omvända , dvs att SAS skulle få del av Franska/holländska marknaden. Bägge länderna, speciellt Frankrike är extremt nationalistiska. Naturligtvis är detta bättre än om alternativet var konkurs.

Toppen