Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Det är klart att SAS kommer att integreras mer i Air France-KLM när majoritetsägandet väl är godkänt och klart, vilket på sikt sannolikt innebär att Eurobonus försvinner och ersätts med Flying Blue. Det går ju att jämföra med LH-gruppen och hur de olika flygbolagen integrerats. Austrian, Swiss och Brussels kvarstår dock som egna bolag under eget namn med egen profil. Att Air France-KLM skulle göra annorlunda när det gäller SAS tror jag är osannolikt - bolaget lär finnas kvar med eget namn och egen profil med huvudkontor i Skandinavien men inte med ett eget bonusprogram. Sen finns det personer som ogillar SAS och därför hoppas på att SAS ska upphöra att verka under eget namn och egen profil med endast nån slags skandinavisk "mellanchef" i organisationen men ett sådant scenario är osannolikt. Air France - KLM köpte SAS för deras starka varumärke i Skandinavien och de lär inte ersätta det med något annat.

Det är klart att SAS kommer att integreras mer i Air France-KLM när majoritetsägandet väl är godkänt och klart, vilket på sikt sannolikt innebär att Eurobonus försvinner och ersätts med Flying Blue. Det går ju att jämföra med LH-gruppen och hur de olika flygbolagen integrerats. Austrian, Swiss och Brussels kvarstår dock som egna bolag under eget namn med egen profil. Att Air France-KLM skulle göra annorlunda när det gäller SAS tror jag är osannolikt - bolaget lär finnas kvar med eget namn och egen profil med huvudkontor i Skandinavien men inte med ett eget bonusprogram. Sen finns det personer som ogillar SAS och därför hoppas på att SAS ska upphöra att verka under eget namn och egen profil med endast nån slags skandinavisk "mellanchef" i organisationen men ett sådant scenario är osannolikt. Air France - KLM köpte SAS för deras starka varumärke i Skandinavien och de lär inte ersätta det med något annat.

Eurobonus är också ett väldigt starkt varumärke som AFKLM nu köper. Inte alls säker på att man vill göra sig av med det och hela ekosystemet SAS byggt upp. Ett annat alternativ skulle vara att låta programmet finnas kvar, men tillåta växling mellan flying blue. Detta är ju hur exempelvis IAG fungerar där BA / Iberia / Aer Lingus har separata program men avois kan växlas.

I ett aktiebolag ingående i en koncernstruktur så blir det dock mer av en formell roll som måste upprätthållas, de viktiga besluten kommer från koncernen.
Har ytterst svårt att tro att de flesta VD:ar på bolag av SAS storlek skulle gå med på att bara vara en galjonsfigur. Har inte varit min erfarenhet av de större bolag jag jobbat på som ingått i koncerner.

Har ytterst svårt att tro att de flesta VD:ar på bolag av SAS storlek skulle gå med på att bara vara en galjonsfigur. Har inte varit min erfarenhet av de större bolag jag jobbat på som ingått i koncerner.

Galjonsfigurer är väl att ta i, det är fortfarande mycket som behöver göras. Men om man inte är glad över att inte vara högsta hönset, så är det kanske inte rätt jobb att ha. För ska ett företag vara beroende av att en enskild persons ego ska strykas medhårs så är det rejält illa ute.

Men med tanke på att SAS VD var den som arbetade för den här dealen så tror jag knappast han vill klaga.

I ett aktiebolag ingående i en koncernstruktur så blir det dock mer av en formell roll som måste upprätthållas, de viktiga besluten kommer från koncernen.
Och dom viktiga besluten för koncernen gör inte heller dens VD, utan bolagsstyrelsen som ägarna populerat.
It's turtle's all the way down. :D

Det är också värt att notera att AFKLM äger Transavia genom KLM, och Transavia France genom Air France (som en JV mellan AF och Transavia).
Så nej, SAS är inte i samma sits som Transavia vis-a-vis vem som äger bolaget.
SAS ser nu ut att bli ett systerbolag till AF och KLM, inte ett dotterbolag likt Transavia.

Sen får ni gärna spekulera hur mycket koncernbolagets namn innebär, men jag är starkt av tron att AFKLM's aktieägare vill göra det som gör bolaget mest framgångsrikt, även om det finns politiska äganden i bolaget också. Men jag misstänker att varken Franska eller Nederländska staten har någon uttalat behov av att nedprioritera SAS bara för att bolaget idag heter AFKLM, och speciellt när de tillsammans bara har 37% av aktierna.

Tänk ifall danska staten längre fram väljer att konvertera sin andel av 26,4% i SAS mot en ägandepost i ett nytt AF/KLM/SAS för att ytterligare harmonisera ägandet? Det kanske är då en "FB+EB = Sant"-merger kommer att ske?

Det blir väl i det läget snarare SAS connect som är i samma läge som transavia rent bolagsmässigt. Men de har ju inga "egna" flyg.
Inte ens 100% det, SAS Link och SAS Connect motsvaras av KLM Cityhopper och AF Hop, dvs de erbjuder samma servicekoncept som mainline.
Någon mer insatt i SAS historik får gärna berätta ifall SAS haft LCC-motsvarigheter till Transavia som dotterbolag?
Kanske det kommer ett Transavia Scandic längre fram?

Toppen