Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Det här behöver som sagt inte innebära att de som jobbar mot LTG och att de som redan har LTG blir av med det man dels intjänat och de som redan har statusen skulle bli av med den. Har svårt att se varför man skulle vilja göra sig osams med SAS mest lojala kunder, det är väl de man framförallt vill ha eller? Tar de bort dessa statusar finns risk att dessa personer aldrig sätter sin fot på ett SAS plan igen. Och om de nu tar bort statusen, och jag exempelvis varit på Oneworld eller Star Alliance, då hade jag statusmatchat de här individerna direkt så att de får samma status där som de idag har på i en konkurrerande verksamhet (nuvarande EB). Sannolikt ett mycket effektivt om man vill ta över majoriteten av SAS lojala kunder.

De kunder som har alternativ eller är missnöjda med SAS har redan bytt. De som är kvar har antingen inga alternativ till SAS eller är nöjda med saker och tings ordning. Och man ska nog inte överskatta betydelsen av att det står Eurobonus eller Flying Blue på ditt kort, så länge du får samma förmåner eller liknande.

Jag tror i ärlighetens namn att bortom detta forum finns det ingen som kommer byta flygbolag för att flygprogrammet skulle byta namn, så länge man har kvar sina fördelar.
 
...så länge man har kvar sina fördelar.
Det är precis det där som har betydelse. Kommer Flying Blue ha samma poängtabeller för bonusresor med SAS som Eurobonus t.ex? Det vet vi inte, men det håller jag för osannolikt. Det lär bli dyrare med interkontinentala flyg och flyg inom den generösa zonen Nordic+. Uppgraderingar med poäng inom Flying Blue är som jag förstår det betydligt dyrare än med Eurobonus. Har svårt att tro att Flying Blue anpassar sig genom att göra uppgraderingar billigare på SAS-flyg än med t.ex. Air France. Kommer Fly Premium finnas kvar som idag med Flying Blue, d.v.s. business awards till priset av ekonomi? Kanske, kanske inte. Osv...

Min gissning är att Air France-KLM kallt räknar med att många inte har så många bra alternativ än SAS att de inte har så mycket att välja på och därför ändå stannar kvar om/när Eurobonus går upp i Flying Blue trots försämringar. Jag är en av dem.
 
De kunder som har alternativ eller är missnöjda med SAS har redan bytt. De som är kvar har antingen inga alternativ till SAS eller är nöjda med saker och tings ordning. Och man ska nog inte överskatta betydelsen av att det står Eurobonus eller Flying Blue på ditt kort, så länge du får samma förmåner eller liknande.

Jag tror i ärlighetens namn att bortom detta forum finns det ingen som kommer byta flygbolag för att flygprogrammet skulle byta namn, så länge man har kvar sina fördelar.
Det tror jag du har helt rätt i, varför skulle man byta flygbolag bara för att man byter namn, det är ju enbart att man behåller fördelarna som är det viktiga, om programmet heter EB, FB eller något annat spelar mindre roll, det är förmånerna och att behålla intjände förmåner det handlar om!
 
Det har jag ifs inte gjort, men jag har svårt att tänka mig att KLM/AF mer eller mindre tar över SAS och låter allt vara som förr.
Allt kommer inte bli som förr, men att göra sig ovän med de mest frekventa resenärerna och de som under lång tid varit lojala är nog inget som står högst upp på listan över förändringar.

Det finns heller ingen information om att det kommer bestå.

Det är bara att vänta och se.
Så är det, men fram tills att det kommer info om förändringar kommer åtminstone inte jag utgå ifrån att specifika förändringar kommer att ske.
 
Allt kommer inte bli som förr, men att göra sig ovän med de mest frekventa resenärerna och de som under lång tid varit lojala är nog inget som står högst upp på listan över förändringar.


Så är det, men fram tills att det kommer info om förändringar kommer åtminstone inte jag utgå ifrån att specifika förändringar kommer att ske.

Så är det såklart men samtidigt måste ju shoppen skötas professionellt. Ibland kan jag tycka att EB programmet är helt galet och kan vara en förklaring till SAS ekonomi och jag minns åtminstone två gånger då KK varit nära och nu är man ägd av en annan. Så hellre ett ”sämre” program men som faktiskt skapar ett hållbart bolag.
 
Toppen