Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Med risk för att verka tjatig, men jo det är väl precis det gör.
Det är ju resenärer från USA som skall till norra tyskland, Polen, Skandinavien och finland som kan vara hjälpta av att flyga via CPH förutsatt att det finns ett feedernätverk. Få/ingen kommer ju välja via CPH till Italien då det finns bättre alternativ och inget feedernätverk. Som du ser på kartan ovan så täcker ju ARN mest in vatten och skog medan CPH täcker in en jädra massa miljoner människor.
Du är inte tjatig
Lyckas man hålla nere priserna och transfertiden så kan man säkert plocka en massa jänkare & tyskar, jag kommenterade hur passagerarunderlaget ser ut idag.

Är det verkligen så lätt som att bara rita en cirkel? Hur många som flyger SAS till Skandinavien ska vidare till Tyskland t.ex? Ett försvinnande litet antal skulle jag gissa på.

När jag flugit från CPH har det varit en del resenärer från exempelvis Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf m.fl. som lika gärna kan flyga till Köpenhamn som att flyga till Frankfurt eller München.

Källa?
Låter lite som att ingen som anländer MUC/FRA/CDG/LHR flyger vidare bort från kontinenten.
Tror vi inte att SAS kommer upp som alternativ i OTA sökningar på Nordamerika->Kontinenten?

Som nu boende på kontinenten kan jag garantera att de kommer upp. Tyvärr inte från någon flygplats som är behändig för mig men visst dyker de upp. Bristen är ofta tidiga morgonflyg från outstations.

Jag hade också helst sett fler flyg ut i världen från Arlanda men…
Man får väl ändå utgå ifrån att SAS räknat på vad dom får bäst lönsamhet. Det är ju ett vinstdrivande företag och ingen välgörenhet som dom sysslar med.
Just nu verkar det vara CPH som gäller men ibland ändras förutsättningarna och då måste man lägga om sin strategi precis som på vilket företag som helst.

Ja, det är klart de har räknat på vad som lönat sig. De har ju nästan kört bolaget i botten med tänket att de har någon slags skyldighet att flyga från Stockholm (och Oslo). Det går inte att driva vidare bolaget med samma tänk som sänkte dem. Jag vet att det känns i egot för Stockholm men det är bara business.

Är det verkligen så lätt som att bara rita en cirkel? Hur många som flyger SAS till Skandinavien ska vidare till Tyskland t.ex? Ett försvinnande litet antal skulle jag gissa på.
Med tanke på hur många tyskspråkiga man stöter på tror jag definitivt det. Och amerikaner som ska vidare ner i Europa. Bägge grupperna känns också överrepresenterade i premium kaninerna där det tjänas mer pengar.

Då startar vi en ny tråd i ämnet som verkar väldigt hett att diskutera nu.

Alla kommande inlägg på detta ämne hänvisas till tråden ovan.

/Moderator

Toppen