Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Ja om man vill förstå långdistanstrafikunderlaget absolut. Jag vill minnas från min tid på CPH att endast 1/3 av passagerarunderlaget checkar in på CPH, resten flyger in att flyga vidare. Jag tror att vi många här är lojalitetsprogramsnördar och frekventa resenärer och ser världen från den positionen. Tittar man dock på hur det ser ut på ett flyg så är det ju annorlunda. Jag veckopendlar till MUC och det är ju fascinerade hur få som skall till München med omnejd jämfört med turer vidare och chansen att se en HON Circle är så nära noll jag kan tänka mig.
1/3 går av i CPH medans 2/3 flyger vidare till resten av Skandinavien, inte till kontinenten...

Jag tror man skall ta hänsyn till utöver detta möjligheten för hubben att svälja trafiken och folks vilja att byta där. Jag har många kollegor som gärna undviker LH för att slippa byte på FRA/MUC med gud vet hur många timmar mer man behöver jämfört med CPH.
ps Är det en synvilla eller är cirklarna olika stora?
Ja absolut, flygplatsens smidighet och storlek kommer på lång sikt få ett rykte som påverkar, kanske mest oss frequent flyers men även de som flyger mer sällan. Men instämmer med dig, tycker inte det är väldigt stor skillnad på dem i längden, är bara lättare ifall man är bekant med en flygplats. Och FRA är faktiskt ganska rörig.

Är nog en synvilla, blandat med kartprojektion:

Källa?
Låter lite som att ingen som anländer MUC/FRA/CDG/LHR flyger vidare bort från kontinenten.
Tror vi inte att SAS kommer upp som alternativ i OTA sökningar på Nordamerika->Kontinenten?
Jag överdrev med 2/3. Självklart ska inte ALLA vidare till Skandinavien, men du tror inte att en stor majoritet av dom som inte kliver av i CPH ska vidare till Sverige/Norge?

1/3 går av i CPH medans 2/3 flyger vidare till resten av Skandinavien, inte till kontinenten...

Nja, det där har jag svårt att tro på... Jag håller med om att flertalet anslutningspassagerare lär resa vidare till Skandinavien, Finland, Baltikum och kanske Polen men inte ALLA.

Har själv suttit bredvid tyskar på flyget från Berlin och Hamburg som skulle vidare med långdistansflygen. Förvisso innan pandemin och medan SAS var med i Star Alliance men att alla dem skulle slutat flyga via CPH nu tror jag inte på.

Likaså flyger "många" från USA med Finnair via Helsingfors och backtrackar sedan till olika delar av Västeuropa. Geografiskt sett inte speciellt logiskt.

Är priset rätt (läs tillräckligt lågt), förmånerna som statusresenär tillräckligt bra eller kvaliten ombord tillräckligt bra kommer en sträcka locka resenärer trots att den inte är optimal ur avståndet.

Poängen var att det inte räcker med att rita en cirkel med 1h avstånd, då majoriteten av passagerarna inte ska vidare till dom flesta utav destinationerna som nås söderut.
Med risk för att verka tjatig, men jo det är väl precis det gör.
Det är ju resenärer från USA som skall till norra tyskland, Polen, Skandinavien och finland som kan vara hjälpta av att flyga via CPH förutsatt att det finns ett feedernätverk. Få/ingen kommer ju välja via CPH till Italien då det finns bättre alternativ och inget feedernätverk. Som du ser på kartan ovan så täcker ju ARN mest in vatten och skog medan CPH täcker in en jädra massa miljoner människor.

Jag hade också helst sett fler flyg ut i världen från Arlanda men…
Man får väl ändå utgå ifrån att SAS räknat på vad dom får bäst lönsamhet. Det är ju ett vinstdrivande företag och ingen välgörenhet som dom sysslar med.
Just nu verkar det vara CPH som gäller men ibland ändras förutsättningarna och då måste man lägga om sin strategi precis som på vilket företag som helst.

Toppen