Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Flygbolagsspecifikt beroende på om operating carrier tar ut bränsletillägg eller inte. På AFKLM:s egna flyg får man räkna med att betala 500-800 EUR i skatter och bränsletillägg på en långresa i business class.
Visst fan, dom där hutlösa skatterna och bränsletilläggen hos Flying Blue. Därmed ser jag till att bränna mina 400k EB-poäng innan flytten. Trots att eventuell växlingskurs blir fin.
 
Eurobonus är ju på ett sätt större frequent flyer program än FlyingBlue då dom har fler medlemmar per invånare i sina hemmastationer.

Eurobonus är någonstans mellan 36-130% i antalet medlemmar mot antalet invånare och FB är 34%.

På så sätt borde vi bara låta FB mergas in i Eurobonus.

Går säkert att räkna djupare med var invånarna är stationerade, men det vore dumt att räkna till FB's fördel.
 
SAS och Eurobonus är lillasyster(bolag) jämfört med FlyingBlue och AF-KLM. Är i min åsikt en snöbolls chans i Sahara att FlyingBlue som varumärke skulle i samband med detta försvinna, än mindre att det skulle bytas till EuroBonus (som låter som ett lotto-spel till ovana öron).
Sen att man kanske inkorporerar bra delar av EB i FB är inte omöjligt. Men alla tecken hittils är att det är SAS och EB som justerat sin verksamhet, inte tvärtemot.

Och vad gäller Scandic, varför skulle det samarbetet inte gälla hela FlyingBlue? Är ju inte jättenyttigt, men ifall det finns en fransman med svensk släkt så kanske det kommer till nytta. Finns garanterat lokala FlyingBlue partners som inte är nyttiga för alla FB medlemmar. Men jag instämmer, Scandic är med i det långa loppet, och detta är väldigt nytt så tror inte det kommer försvinna i första läget.
Jag kan se logiken i att använda EuroBonus men om man tittar på det mycket kortlivade samarbetet mellan Volvo och Renault kan man tänka att AF aldrig någonsin skulle överväga att ta in ens en stavelse från EB... ;)
 
Eurobonus är ju på ett sätt större frequent flyer program än FlyingBlue då dom har fler medlemmar per invånare i sina hemmastationer.

Eurobonus är någonstans mellan 36-130% i antalet medlemmar mot antalet invånare och FB är 34%.

På så sätt borde vi bara låta FB mergas in i Eurobonus.

Går säkert att räkna djupare med var invånarna är stationerade, men det vore dumt att räkna till FB's fördel.
Tvärtemot, lättare att behålla EB-medlemmar som redan finns i en övergång till FB, än att försöka höja siffrorna för FB genom att lansera ett nytt namn ;)
 
Svårt att veta vad som händer med FB och EB. Man kan ju utgå från AF-KLM är intresserade av SAS mest frekventa kunder och det är ju framförallt de med EBG och EBD. Att ta bort deras förmåner och stryka de som har LFG (hur många är dessa? Sannolikt ganska få så kostnaden att behålla dessa är nog liten i förhållande till vad de kan förlora) kan nog vara bland det mest idiotiska de kan göra. Många som har dessa förmåner kan nog bli riktigt förbannade och aktivt flyga med andra bolag. En missnöjd kund väljer ofta ett annat alternativ. Och visst, SAS är starka i norden, men utöver det är konkurrensen trots allt rätt hög, särskilt om man skall till större städer i Europa och USA!
 
Svårt att veta vad som händer med FB och EB. Man kan ju utgå från AF-KLM är intresserade av SAS mest frekventa kunder och det är ju framförallt de med EBG och EBD. Att ta bort deras förmåner och stryka de som har LFG (hur många är dessa? Sannolikt ganska få så kostnaden att behålla dessa är nog liten i förhållande till vad de kan förlora) kan nog vara bland det mest idiotiska de kan göra. Många som har dessa förmåner kan nog bli riktigt förbannade och aktivt flyga med andra bolag. En missnöjd kund väljer ofta ett annat alternativ. Och visst, SAS är starka i norden, men utöver det är konkurrensen trots allt rätt hög, särskilt om man skall till större städer i Europa och USA!
Existerande LTG som utan det inte skulle ha förmåner för de flyger för lite, är en kundkategori som skäller mer än den biter.
Visst, de kostar bara när de reser, och är ganska lojala pga LTG.
Men poängen med LTG från flygbolaget är att locka icke-LTG att försöka nå den, ibland med nästan tjurskallig motivation. Tar man bort LTG som medlemstyp, då skapar man en massa badwill för en ganska obetydande summa.
Men tar man bara bort möjligheten att tjäna in nya LTG så förlorar man ett sätt att hålla kunder inlåsta, men samtidigt så får man paritet inom programmet och lägger ett tak på hur många som glider runt på LT-räkmackan.

Det finns många aspekter här, och många olika sätt som detta kan förverkligas. Det ända som är säkert? Någon kommer alltid bli ledsen.
 
En annan fråga är ju ifall detta sätter lite eld under stjärten på diverse terminal-flyttar, speciellt med tanke på ARN. Eller LHR.
 
Toppen