Senaste nytt

Airbus återkallar 6000 plan i A320-familjen

"Orsaken till stoppet är att man upptäckt att intensiv sol kan skada data som är avgörande för flygens funktioner och styrsystem."

Alla berörda plan måste uppdatera sina system innan nästa flight, enligt direktivet från EASA. Lär bli en del jobb för tex SAS. Kan vi nog räkna med en del strul och inställda avgångar redan imorn.
ab08d6b995b01fe4f2771e3facab091f.jpg

Alla berörda plan måste uppdatera sina system innan nästa flight, enligt direktivet från EASA. Lär bli en del jobb för tex SAS. Kan vi nog räkna med en del strul och inställda avgångar redan imorn.
ab08d6b995b01fe4f2771e3facab091f.jpg
Vad skiljer Group 1 och 2?
Och vet vi hur många det är av var? Verkar som ”innan nästa flight” gäller bara 1, men stor skillnad ifall det är 5% eller 95% av påverkade plan.
Så glad (för en gångs skull) att min fakir imorgon är en 737.

Vad skiljer Group 1 och 2?
Och vet vi hur många det är av var? Verkar som ”innan nästa flight” gäller bara 1, men stor skillnad ifall det är 5% eller 95% av påverkade plan.
Så glad (för en gångs skull) att min fakir imorgon är en 737.
Från EASAs EAD:
The AOT: Airbus Alert Operator Transmission (AOT) A27N022-25.

Affected ELAC: Elevator aileron computer (ELAC) ELAC B L104.

Serviceable ELAC: ELAC B L103+.

Groups:

Group 1 aeroplanes are those having an affected ELAC installed and being in one of the configurations defined in the AOT.

Group 2 aeroplanes are those which are not Group 1 aeroplanes.

Ah. Påverkade och icke-påverkade.
Så 6000 plan står stilla med omgående verkan? Fucking hell.

Edit: gäller från och med 23:59 29.11 UTC, imorgon får man ännu flyga normalt, men misstänker flygbolag kommer börja skifta runt plan för att se att så många som möjligt inte är fast på outstations.

För NEOs ska det gå att göra utan ingrepp i hårdvara, mjukvaruändring på cirka 2 timmar när planet väl är ikopplat.
För CEO krävs byte av enhet.

Last edited:
United har vad jag förstått gått ut med 0 plan påverkade.

American säger 340 av 480 påverkade me de ska vara mer eller mindre klarapå lördag. Kan indikera att det är deras 320 (classic och neo) och 321 som påverkas men knyt 319. Ungefär.

Toppen