Senaste nytt

Air rage - förstaklassyndrom?

Ingen Air rage i businessclass alltså? :)
Nope.
"However, no incidents of air rage were reported by passengers in business class on these three-cabin or potential three-cabin planes, precluding further analysis of the predictors of air rage in such “three-class” planes. For the analyses reported in the paper, we recoded these flights—those with a three-cabin or potential three-cabin layout—such that the first and business classes were both coded as first class seats, and the physical dimensions of first and business class were averaged."
http://www.pnas.org/content/suppl/2...plemental/pnas.201521727SI.pdf#nameddest=STXT

Var i hela friden får dessa "forskare" sina pengar från? Vem betalar för att de skall sitta och fundera på dessa saker? För någon måste väl betala för utfört arbete..?

Jag har INTE läst rapporten så mina kommentarer baserar sig på inläggen ovan

Baserat på utdragen från rapporten pratar vi inrikesresor i USA. Första klass är således den klass vars stolar ser annorlunda ut jämfört med ekonomiklassens stolar.

Först och främst flygs en väldigt liten del av treklass-flygen på inrikes och jag skulle säga att en betydande andel av dessa dessutom har påstigning genom 2L, dvs man passerar inte genom den riktiga första klass-delen på vägen till sin stol i ekonomiklass. Det stora undantaget här är transkontinentallinjerna där (åtminstone) AA har tre klasser och jag antar att man går på planet genom 1L och därmed passerar alla passagerare alla klasser.

Den slutsats man borde kunna dra är att det är på främst narrowbody-plan air-rage uppstår och att flygbolagen har gått för långt i sin ihoppackning av passagerarna.

Var i hela friden får dessa "forskare" sina pengar från? Vem betalar för att de skall sitta och fundera på dessa saker? För någon måste väl betala för utfört arbete..?

Jag har INTE läst rapporten så mina kommentarer baserar sig på inläggen ovan

Baserat på utdragen från rapporten pratar vi inrikesresor i USA. Första klass är således den klass vars stolar ser annorlunda ut jämfört med ekonomiklassens stolar.

Först och främst flygs en väldigt liten del av treklass-flygen på inrikes och jag skulle säga att en betydande andel av dessa dessutom har påstigning genom 2L, dvs man passerar inte genom den riktiga första klass-delen på vägen till sin stol i ekonomiklass. Det stora undantaget här är transkontinentallinjerna där (åtminstone) AA har tre klasser och jag antar att man går på planet genom 1L och därmed passerar alla passagerare alla klasser.

Den slutsats man borde kunna dra är att det är på främst narrowbody-plan air-rage uppstår och att flygbolagen har gått för långt i sin ihoppackning av passagerarna.
Svar på dina frågor står i rapporten.
"This work was supported by a Social Science and Humanities Research Coun- cil of Canada grant and the Harvard Business School. "
"To test our predictions, we obtained a private database of all incidents of air rage from a large international airline over several years (circa 2010) of between 1 and 5 million flights. (We present a range to protect airline confidentiality.) "
Vilket flygbolag tror vi att det är? Not: det är en kanadensisk undersökning.
Ungefär 70-80% är internationella flighter.

Hade de viktat in att flygningar som har 3-klass/4-klasskabin i allmänhet är minst 4-10ggr längre än genomsnittsflighten som bara har tvåklass/enklasskabin?

Är ju rent linjärt räknat 10ggr större risk för air rage på en 10h flight jfrt med en 1h flight. Dessutom skulle jag gissa att det är exponentiellt ökande med tiden och inte linjärt

Hade de viktat in att flygningar som har 3-klass/4-klasskabin i allmänhet är minst 4-10ggr längre än genomsnittsflighten som bara har tvåklass/enklasskabin?

Är ju rent linjärt räknat 10ggr större risk för air rage på en 10h flight jfrt med en 1h flight. Dessutom skulle jag gissa att det är exponentiellt ökande med tiden och inte linjärt
Så här står det i rapporten, som du ju kan få av mig.
"We first examined how our control variables related to air rage (Table 2). In economy class (models 1 and 2), planes with larger cabin area, longer flights, flights with longer delays, and domestic (compared with international) flights had comparatively greater odds of air rage. We did not find evidence that seat pitch sig- nificantly related to air rage, and seat width marginally predicted lower odds of air rage in model 1 (P = 0.05), but significantly related to greater odds of air rage in model 2 (P < 0.01). In first class (model 3), planes with more first class seats, planes with larger cabin areas, and longer flights significantly related to air rage; seat width, delay length, and international/domestic did not significantly relate to air rage. The effects of additional control variables are in SI Methods."

För de som inte orkar läsa Gulliger bloggen från Economist:

Enligt Economists business travel blog "Gulliver" löper risken för "air rage" 3,8 större om det finns en First Class på flyget, och ytterliggare en dubbling om Economy passagerarna måste gå genom First innan de kommer till sina Economy säten.

Detta innebär alltså att det är vetskapen att andra har det mycket bättre, som gör att man blir pissed off! har sett liknande undersökningar innan som ungefär ger samma resultat.

Och en låååååååång diss av artikeln från RGN:

"It is concerning to see academic research relating to aviation produced on the basis of data that does not stand up to even a brief reading and thirty minute telephone interview by an aviation journalist. It is even more frustrating when the authors of that research bask in the spotlight of inaccurate pieces by non-expert media keen on eyeballs from negative stories about the airline industry, without correcting the record."​

“First class causes air rage” paper contains serious data flaws - Runway GirlRunway Girl

Ja, finns ju en hel del att invända mot. T ex den viktigaste faktorn, ökade air-rage p g a att prioboarding inte fungerade eller ej :)

Toppen