Nemo
Medlem
SAS hade ju ett kort tag PrivatAir all-business på sträckan Stavanger-Houston. Några kommenterade på den linjen att det var bättre med blandade kabiner för då uppskattade man affärsklass bättre, än om man inte kunde se ekonomiklass på samma flygplan. Och så kan det ju vara. Finns både businessclass och ekonomiklass på samma flight så är det "lagom" stora skillnader. Men om det finns förstaklass och ekonomiklass på samma flygplan då blir det för stor social skillnad. Det blir helt enkelt Air Rage ombord.
En studie i
Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America ("Physical and situational inequality on airplanes predicts air rage" DeCellesa and Norton) visar att det är 12-faldig risk för Air Rage i ekonomikabinen om det finns förstaklass ombord och ekonomipassagerarna måste gå igenom denna kabin på väg till sina platser, jämfört med om det inte finns förstaklass ombord. Om det finns förstaklass ombord, men ekonomipassagerarna inte går igenom förstaklasskabinen, är det en 4-faldig ökning av Air Rage jämfört med om det saknas förstaklass.
DOI: 10.1073/pnas.1521727113
Vill du läsa fulltext men har inte access kan jag skicka över pdf i pm.
En studie i
Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America ("Physical and situational inequality on airplanes predicts air rage" DeCellesa and Norton) visar att det är 12-faldig risk för Air Rage i ekonomikabinen om det finns förstaklass ombord och ekonomipassagerarna måste gå igenom denna kabin på väg till sina platser, jämfört med om det inte finns förstaklass ombord. Om det finns förstaklass ombord, men ekonomipassagerarna inte går igenom förstaklasskabinen, är det en 4-faldig ökning av Air Rage jämfört med om det saknas förstaklass.
DOI: 10.1073/pnas.1521727113
Vill du läsa fulltext men har inte access kan jag skicka över pdf i pm.