Senaste nytt

Air India flight 171 har havererat strax efter start

Jag noterade att det såg ut som om de startade lite kort, om man kollar på tidigare flyg som startat innan så startar de också vid samma punkt på banan men det är alla 320 eller 737 som startat innan.
Nu har flightradar24 uppdaterat och säger att man har startat från början av startbanan, tidigare indikationer att man startat kort beror på inkorrekt data från flightradar24

Fruktansvärt!

Mina kondoleanser till alla drabbade. Boeing igen, typiskt, men lär utredas in i sista detalj vad som orsakade katastrofen.

Återigen en Boeing, sannolikt är det helt orelaterat till olyckan men det hindrar inte spekulationer och att börsvärdet dyker.
Boeing igen, typiskt, men lär utredas in i sista detalj vad som orsakade katastrofen.
Kan vara värt att påpeka att B787 flugit kommersiellt sedan 2011 och att över 1000 st producerats. Det här är tydligen den första gången någon B787 kraschat. I nuläget finns det alltså väldigt lite som talar för att det skulle vara något generellt problem med B787. Jag skulle inte tveka att flyga i morgon med en B787 från ett annat bolag.

Kan vara värt att påpeka att B787 flugit kommersiellt sedan 2011 och att över 1000 st producerats. Det här är tydligen den första gången någon B787 kraschat. I nuläget finns det alltså väldigt lite som talar för att det skulle vara något generellt problem med B787. Jag skulle inte tveka att flyga i morgon med en B787 från ett annat bolag.
+1. Tror inte heller att det är något fel med planet i sig, snarare, vad det verkar, pilot-error (felconfig). Oavsett så är det oerhört tragiskt!

36 celsius i luften enligt Google idag, så tappar man en motor och gör något fel är man illa ute. Fanns rapportering att en mayday call gjordes, stället var fortfarande ute, så verkar rimligt att man visste tidigt att något var fel och har tappat minst en motor.

Med tanke på att bilderna som visad ett nästan intakt stjärtparti borde det finnas goda chanser att båda lådorna klarat sig och är lätta att hitta. Förhoppningsvis leder det till en tydlig diagnos -så att problemen kan åtgärdas oberoende om de ligger i flygplanet eller rutinerna.

+1. Tror inte heller att det är något fel med planet i sig, snarare, vad det verkar, pilot-error (felconfig). Oavsett så är det oerhört tragiskt!
Finns en väldigt bra video snett bakifrån vid början av banan där man kan se planet rulla längs banan, lyfta och knappt 10 sekunder efter planet lättar slutar den stiga och långsamt börjar sjunka. Hela tiden samma pitch, ser inte riktigt ut som dom försöker trycka ner nosen för att få fart eller något.

En stackare som ska ha klarat sig
Finns en video på detta också, snubben promenerade ut från vraket, satt på 11A, första raden i economy precis vid dörr L2. Han ser ordentligt mörbultad ut men går självmant in i ambulansen och sätter sig. Brittisk medborgare, men av lokalt påbrå.

Toppen