Jag noterade att det såg ut som om de startade lite kort, om man kollar på tidigare flyg som startat innan så startar de också vid samma punkt på banan men det är alla 320 eller 737 som startat innan.adhoc76 skrev:Förfärlig händelse. Felaktigt konfigurerat för takeoff?Edit: enligt Avherald så påbörjades takeoff 1900 meter från banans slut. Vid full last krävs 2600 meter…Klicka för att utvidga...
Såg också det på filmen men är svårt att se exact på det avståndet men det ser skumt ut helt klart.JacobGBG skrev:Fruktansvärt för alla familjer och inblandade.Ser man på filmen av händelsen så ser det ut som klaffarna inte har någon vinkel och att planet "stallar".Återigen en Boeing, sannolikt är detheltorelaterat till olyckan men det hindrar inte spekulationer och att börsvärdet dyker.Klicka för att utvidga...
Brandten skrev:Mycket märkligt om FR24 stämmer... men inte första gången det händer. Här är är några exempel.VASP Flight 210 – Guarulhos, Brasilien (1986)Thai Airways Flight TG931 (Paris CDG, 2001)Comair Flight 5191 – Lexington, USA (2006)Emirates Flight 407 (Melbourne, 2009)EasyJet A320 – Toulouse (2023)Visa bifogad bild 165710Klicka för att utvidga...
Nu har flightradar24 uppdaterat och säger att man har startat från början av startbanan, tidigare indikationer att man startat kort beror på inkorrekt data från flightradar24nissefalk skrev:Jag noterade att det såg ut som om de startade lite kort, om man kollar på tidigare flyg som startat innan så startar de också vid samma punkt på banan men det är alla 320 eller 737 som startat innan.Klicka för att utvidga...
JacobGBG skrev:Återigen en Boeing, sannolikt är detheltorelaterat till olyckan men det hindrar inte spekulationer och att börsvärdet dyker.Klicka för att utvidga...
Kan vara värt att påpeka att B787 flugit kommersiellt sedan 2011 och att över 1000 st producerats. Det här är tydligen den första gången någon B787 kraschat. I nuläget finns det alltså väldigt lite som talar för att det skulle vara något generellt problem med B787. Jag skulle inte tveka att flyga i morgon med en B787 från ett annat bolag.M.K skrev:Boeing igen, typiskt, men lär utredas in i sista detalj vad som orsakade katastrofen.Klicka för att utvidga...
+1. Tror inte heller att det är något fel med planet i sig, snarare, vad det verkar, pilot-error (felconfig). Oavsett så är det oerhört tragiskt!Tomas E skrev:Kan vara värt att påpeka att B787 flugit kommersiellt sedan 2011 och att över 1000 st producerats. Det här är tydligen den första gången någon B787 kraschat. I nuläget finns det alltså väldigt lite som talar för att det skulle vara något generellt problem med B787. Jag skulle inte tveka att flyga i morgon med en B787 från ett annat bolag.Klicka för att utvidga...
Flyer722 skrev:Ingen överlevdeKlicka för att utvidga...
Finns en väldigt bra video snett bakifrån vid början av banan där man kan se planet rulla längs banan, lyfta och knappt 10 sekunder efter planet lättar slutar den stiga och långsamt börjar sjunka. Hela tiden samma pitch, ser inte riktigt ut som dom försöker trycka ner nosen för att få fart eller något.Remington Steele skrev:+1. Tror inte heller att det är något fel med planet i sig, snarare, vad det verkar, pilot-error (felconfig). Oavsett så är det oerhört tragiskt!Klicka för att utvidga...
Finns en video på detta också, snubben promenerade ut från vraket, satt på 11A, första raden i economy precis vid dörr L2. Han ser ordentligt mörbultad ut men går självmant in i ambulansen och sätter sig. Brittisk medborgare, men av lokalt påbrå.sh1pment skrev:Överlevare uppges hittad efter flygkraschen i IndienFlygplanet på väg till London hade just lyft när det kraschade in i ett bostadsområde i Ahmedabad i Indien. Under eftermiddagen hittades en överlevande. – Närwww.aftonbladet.seEn stackare som ska ha klarat sigKlicka för att utvidga...