Senaste nytt

Air India flight 171 har havererat strax efter start

Baserat på de videoklipp som finns i den här artikeln så ser det ju tyvärr inte så lovande ut att det ska kunna finnas några överlevande (och med stor sannolikhet kanske även offer på marken). :(

 
Förfärlig händelse. Felaktigt konfigurerat för takeoff?

Edit: enligt Avherald så påbörjades takeoff 1900 meter från banans slut. Vid full last krävs 2600 meter…
 
Last edited:
Fruktansvärt för alla familjer och inblandade.

Ser man på filmen av händelsen så ser det ut som klaffarna inte har någon vinkel och att planet "stallar".

Återigen en Boeing, sannolikt är det helt orelaterat till olyckan men det hindrar inte spekulationer och att börsvärdet dyker.
 
Förfärlig händelse. Felaktigt konfigurerat för takeoff?

Edit: enligt Avherald så påbörjades takeoff 1900 meter från banans slut. Vid full last krävs 2600 meter…
Jag noterade att det såg ut som om de startade lite kort, om man kollar på tidigare flyg som startat innan så startar de också vid samma punkt på banan men det är alla 320 eller 737 som startat innan.

Fruktansvärt för alla familjer och inblandade.

Ser man på filmen av händelsen så ser det ut som klaffarna inte har någon vinkel och att planet "stallar".

Återigen en Boeing, sannolikt är det helt orelaterat till olyckan men det hindrar inte spekulationer och att börsvärdet dyker.
Såg också det på filmen men är svårt att se exact på det avståndet men det ser skumt ut helt klart.

Jäkligt tragiskt är det ju.
 
Mycket märkligt om FR24 stämmer... men inte första gången det händer. Här är är några exempel.

VASP Flight 210 – Guarulhos, Brasilien (1986)
Thai Airways Flight TG931 (Paris CDG, 2001)
Comair Flight 5191 – Lexington, USA (2006)
Emirates Flight 407 (Melbourne, 2009)
EasyJet A320 – Toulouse (2023)


1749725504318.png
 
Tittade lite på Google maps och det är ju väldigt mycket byggnader och mitt in över centrala stan man verkar starta.

Som redan nämnts är det nog stor risk att mycket på marken också är drabbat.
 
Finns en film på Expressen som visar en del av förloppet. Landningsstället är fortfarande nere, flapsen ser inte ut att vara ute när planet går ner.
 
Mycket märkligt om FR24 stämmer... men inte första gången det händer. Här är är några exempel.

VASP Flight 210 – Guarulhos, Brasilien (1986)
Thai Airways Flight TG931 (Paris CDG, 2001)
Comair Flight 5191 – Lexington, USA (2006)
Emirates Flight 407 (Melbourne, 2009)
EasyJet A320 – Toulouse (2023)


Visa bifogad bild 165710

Det har rapporterats om mycket tvivelaktig FR24 data från området de senaste dagarna pga dålig ADSB täckning. med det sagt så verkar det som att starta från mitten av banan verkar vara ganska standard modus operandi för widebodies, men de brukar köra upp en bit på banan, vända och lyfta (bara att kolla playbacks från andra flights). Denna körde bara rakt ut och startade.
 
Toppen