Air France använder sig av motor från Engine Alliance medans Qantas kör Rolls Royce, tror jag.Detta är väl andra gången en motor exploderar på ett A380? Om det är samma motor i denna typ som i den som havererade för Qantas låter jag dock vara osagt.
Jag väljer i detta läge hellre att sitta i ett fyrmotorigt plan än ett med två motorer även om skillnaden inte skall vara så stor rent riskmässigt
aircraft design - Can the Airbus A380 safely fly with two engines out on the same wing? - Aviation Stack ExchangeMed hur många motorer utslagna flyger en A380?
2? 3?
De är ju konstruerade för att detta inte ska hända alls, så jag vill nog fortfarande hävda att det var tur inblandat.Skulle säga att tur har väldigt lite att göra med det. Motorn är konstruerad för att fallera på ett sådant sätt att flygplanskroppen påverkas minimalt vid en sådan händelse. Med det sagt kan saker från motorn ändå komma till flygplanskroppen, men det är en risk som tillverkaren har bevisat att den kan accepteras. Till syvende och sist finns ju alltid en liten risk att något går katastrofalt fel när man flyger.
De är ju konstruerade för att detta inte ska hända alls, så jag vill nog fortfarande hävda att det var tur inblandat.
@Alf, har du någon länk där man läsa om ovanstående?Det inträffade för många år sedan att en DC8 som flög frakt tappade en motor i kraftig turbulens över alperna men lyckades landa i Frankrike. Inte för det skall ha någon betydelse men det var svensk besättning på det flygplanet.
.