Senaste nytt

Air France motor på en A380 havererade över Grönland på väg till Los Angeles

Alf

Medlem
@Alf, har du någon länk där man läsa om ovanstående?

Nej, jag har letat efter det på nätet men inte hittat något. Jag tror jag läste om det i Flygrevyn för många år sedan. Det var ett fraktplan från Luxemburg med svensk besättning, så det kan ha varit Cargo Lux men jag är inte säker. Det nödlandade har jag för mej i Marseille om jag minns rätt. Det var en hel del trasigt och det var mycket CB under inflygningen som dom till varje pris ville undvika för att slippa påfrestingar i form av turbulens. Om någon hittar information om detta så lägg gärna upp det.
 

Homer

Medlem
Nej, jag har letat efter det på nätet men inte hittat något. Jag tror jag läste om det i Flygrevyn för många år sedan. Det var ett fraktplan från Luxemburg med svensk besättning, så det kan ha varit Cargo Lux men jag är inte säker. Det nödlandade har jag för mej i Marseille om jag minns rätt. Det var en hel del trasigt och det var mycket CB under inflygningen som dom till varje pris ville undvika för att slippa påfrestingar i form av turbulens. Om någon hittar information om detta så lägg gärna upp det.


detta?


Help needed in finding details of DC8 freighter incident [Archive] - PPRuNe Forums
 

mtlmr

Medlem
Jag tycker att piloten låter lite stressad fortfarande vid landning, att döma av ATC-ljuden. Tar fel på sitt callsign tex.


Skönt att motorn havererade "enligt design", och inte skapade mer problem!
 

Alf

Medlem
Det verkar som både @Homer och @Budgetresenär har hittat rätt. Jag får skylla på åldern att minnet sviker, jag trodde det var en DC 8 men det var tydligen en B707, vilken var även den fyrmotorig och lik DC 8. Jag har för mig att motorn lossnade över Alperna men flygvägen gick inte direkt över Alpena men det är ju ganska bergigt även i nordöstra Frankrike. Hursomhelst så damp inte motorn ner i havet, däremot vet jag inte om den hittades.
 
Toppen