Senaste nytt

Air France lanserar Ultra high speed internet ombord tillsammans med Starlink

Den upplevelsen är ju dock långt ifrån "ground like experience". Sen är det såklart oklart detta lyckas uppnå det, men jag tycker ändå det låter som man har högre ambitioner än vad som idag finns på linjeflyg.
Jag har streamat svenska sändningar av OS, fotboll, NFL mm utan problem. Klart det finns vissa hål vi täckningen ibland menade brukar fungera bra för min del

Den upplevelsen är ju dock långt ifrån "ground like experience". Sen är det såklart oklart detta lyckas uppnå det, men jag tycker ändå det låter som man har högre ambitioner än vad som idag finns på linjeflyg.
Fast i marknadsföringen lät det precis så när tex viasat lösningen kom (och jag skulle gissa även när gamla connexion kom, men det var före min tid som frequent flier). Sedan kan man hoppas att starlink som är ett antal år nyare är bättre, men exakt hur bra upplevelsen blir får vi nog vänta med att avgöra tills den faktiskt finns på plats och vanliga resenärer (och inte bara inhyrda marknadsförare) börjar recensera.

Hade jag varit AF eller vilket annat bolag som helst så hade jag inte köpt något som Musk varit i närheten av. Man sitter direkt i knät på en lynnig miljardär och hans nyckfullhet. Det är en tickande bomb av PR-mardrömmar som briserar sekunden han får för sig att göra något dumt.
Ja vi har ju fått lära oss att Musk är dum...

Du får det att låta som att hans tillåtande av Starlink på ryska drönare som attackerar Ukraina inte potentiellt kan bli en PR-mardröm för Air France eller andra företag som nog inte vill bli förknippade med honom? Av typ samma anledning som företag inte annonserar på hans sociala nätverk.
Länka gärna en källa på att Musk skulle tillåta Starlink att användas på ryska drönare. Med din logik borde terrordådet på Drottninggatan varit en PR mardröm för Spendrups då en av deras lastbilar användes.

Större problem är att Musk kan få för sig att stänga av Starlink för AF för någon i franska politiken säger nåt han inte gillar.

Länka gärna en källa på att Musk skulle tillåta Starlink att användas på ryska drönare. Med din logik borde terrordådet på Drottninggatan varit en PR mardröm för Spendrups då en av deras lastbilar användes.

Här skrivs om det:

Det innebär att teknik under sanktioner ändå hittar sin väg till Tyskland och att de trots sin spårbarhet inte deaktiveras. Det är något som sker med Musks goda minne.

Vad jag vet så befann sig inte Spendrups lastbil i Stockholm i strid mot rådande sanktioner, och användandet av deras lastbil medförde också att rutiner ändrades för hur bilar lämnas och används.

Och visst blev det en PR-mardröm för Spendrups. Du kan läsa mer om efterarbetet här:

För oss som arbetar world wide inom shipping är Starlink något av en game changer. Vi har nu för första gången tillgång till något som nästan är i paritet med fiber i land, både vad gäller hastighet och svarstider. Från att ha använt stationära geosatelliter till Starlink som har flera tusen satelliter i omlopp, så kan jag nu både arbeta och kommunicera som om jag vore på land. Hastigheten är upp till 300 Mb/s och svarstiden runt 20-30 ms, alltså bättre än mobilt 4G/5G. De gamla geosatelliterna som SAS använder sig av, har ju både sämre hastighet men framförallt är svarstiden 10 ggr längre minst. Tror dock inte att flyget är i lika stort behov av internet som sjöfarten, men tänkte att mina erfarenheter ändå kan bidra lite i skillnaden mellan Starlink och andra satellitlösningar.

Toppen