Senaste nytt

Air France lanserar Ultra high speed internet ombord tillsammans med Starlink

Äntligen kommer en internettjänst som ska ge "ground like experience" ombord och det är naturligtvis med hjälp av Elon Musks Starlink som denna tjänst rullas ut.
Från sommaren 2025 börjar tjänsten implementeras på ska installeras på samtliga Air France flygningar och kommer erbjudas i samtliga klasser ombord.
Fler bolag lär följa.

palmen

Moderator
Stream möjligheter finns redan idag på flertalet bolag (även om det inte är 100% täckning), tex Lufthansa longhaul och sas inom Europa.

bvs

Medlem
Med trådens titel förväntar jag mig att Elon Musk personligen kommer komma och koppla upp mig annars förstår jag inte vad han har med något att göra?

Värt att tillägga är att Starlink Aviation är skilt från vad vanliga slutanvändare har tillgång till och att täckningen är mycket bättre för Aviation än privatpersoner. I många länder har de också tillåtelse att erbjuda tjänsten direkt på marken och under takeoff/landing, så inget mer väntande på att de ska "starta internet", finns att läsa mer om här https://www.starlink.com/support/article/bc134ccc-57ee-c44d-8b90-e8cbc9a44865

Jannes

Medlem

Erik M

Medlem
Gary Vaynerchuk sa en gång att "när de erbjuder wifi på flygplan, då kommer jag dö". För då finns det ingen jävla tid längre, där man får tomt i huvudet, ha lite tråkigt, sova.

Jag känner lite samma. Men det är klart, blir oerhört bra att kunna jobba enklare från planet.

Last edited:

fcx

Medlem
Just Air France är tillräckligt franska för att kunna göra ett upplägg där WiFi är avgiftsfritt i hela planet, förutom i 1:a klass, för att sälja in det som att deras 1:a klass är den ultimata lyxen och avkopplingen från världen utanför.

Hachans

Medlem
Hade jag varit AF eller vilket annat bolag som helst så hade jag inte köpt något som Musk varit i närheten av. Man sitter direkt i knät på en lynnig miljardär och hans nyckfullhet. Det är en tickande bomb av PR-mardrömmar som briserar sekunden han får för sig att göra något dumt.

Stream möjligheter finns redan idag på flertalet bolag (även om det inte är 100% täckning), tex Lufthansa longhaul och sas inom Europa.
Den upplevelsen är ju dock långt ifrån "ground like experience". Sen är det såklart oklart detta lyckas uppnå det, men jag tycker ändå det låter som man har högre ambitioner än vad som idag finns på linjeflyg.

Toppen