Senaste nytt

Air France/KLM förmåner SAS Guld/Skyteam elite plus

Jodå, Air France kan hitta på alla möjliga konstigheter. Jag har haft revenuebokningar där ett flyg registrerats korrekt på EuroBonus medan övriga krediterats på mitt Flying Blue konto. Och andra konstigheter.

Och då har det sett helt rätt ut på boardingkort och vid incheckning.

Det värsta är om man har en AF flygning för då prioriteras Flying Blue automatiskt över allt annat, ofta utan att man bett om det. Det är en rätt ful taktik.

Det här är dessutom ett fall där SK-IT är med i bilden.

Jag upplever scenariot att AF helt enkelt anger speciella omständigheter på sina linjer med nya business class som långt mer sannolikt att flertalet andra här skulle slumpmässigt ha otur med sin bokning på just samma typ flighter.

Jag upplever scenariot att AF helt enkelt anger speciella omständigheter på sina linjer med nya business class som långt mer sannolikt att flertalet andra här skulle slumpmässigt ha otur med sin bokning på just samma typ flighter.

Det är gamla bc jag har haft problem med, 3ggr, inte flugit med nya.
I samma bokning har det vi samtliga tillfällen gått att välja säten på anslutningsflygen.

Enligt min erfarenhet så har det alltid varit gratis om EBG/EBD är korrekt inlagt på alla flygplanstyper förutom 777-300ER och A350-900 i ny konfiguration. Dvs de enda två konfigurationer där man har en "business suite" som kostar extra. Där har alla sittplatser inkl standardplatser varit avgiftsbelagda.
Det har inte med flygplanstyper att göra, har själv "business suite" valt.
Min teori är att man strular till det om man pillar på en AF/KLM bokning på en device som är kopplat till ens FB-konto, det är det mina empiriska studier talar för, men finns ju folk som påstår att dom inte har gjort det, men är det något jag lärt mig så är det att man inte litar på folk på detta forumet när det kommer till sånt här då folk knappt kan knyta sina egna skor.

Har totalt tre bokningar med Air France och KLM sen SAS gick med i Sky Team, första bokningen så la jag in PNR direkt i min FB-profil i telefonen.
Kunde ej välja plats i förväg då.

Dom två senaste jag bokat och rest på i år så har jag alltid loggat in på bokningen med PNR och efternamn i inkognitoläge på webläsaren för att inte kunna på något sätt tracka mitt FB nummer till dom.
Har funkat klockrent på dom!

Det är mitt mönster iaf, sen om jag haft flax eller inte det vet bara baguette och tulpangudarna!

Återigen, alla dessa teorier blundar för att detta konsekvent endast gäller Business long haul. Om förorening av FB nummer sker så finns det ingen logik att det endast innebär en sån selektiv restriktion, då statuslös på FB ej heller får välja säte gratis i förväg, inte ens i economy.

Någon som lyckats välja säte kostnadsfritt på Air France i Business longhaul (EuroBonus award bokning)?
Ja och nej. Kunde boka sittplatser gratis på 4 av 5 flighter (varav en long haul A332) med AF.
För den sista (long haul B772) skulle de ha drygt 1600kr per plats.
SAS Eurobonus partner award, alla flighter med AF i business.
Bokade platserna via AF app.
Resan är om ca 7 månader.
Är EBS.
Är inte FB-medlem.

Edit. Bokade platserna förra veckan.

Jag har 2ggr haft både KLM och AF i en bokning (longhaul), det fungerade då med KL men inte AF
(all anslutningar var med AF och det gick bra)

Last edited:
Toppen