Senaste nytt

Air France/KLM förmåner SAS Guld/Skyteam elite plus

Någon som lyckats välja säte kostnadsfritt på Air France i Business longhaul (EuroBonus award bokning)?

Är Diamant men står bara att det kostar. Chattade med dem där de hänvisade till https://www.skyteam.com/en/frequent-flyers/ , där man endast får välja kostnadsfritt i ekonomi. Hos SAS står det endast "Förhandsboka din sittplats." under förmåner med Skyteam, både för Guld och Diamant.

Väldigt förvirrande. Kan tilläggas att jag för några månader sedan kunde förboka sittplatser kostnadsfritt vid två olika longhaul med KLM.

Har gått bra för mig med AF på longhaul är EBG, testa välja säten via AF eller KLM appen utan att vara inloggad på en FB-profil

Tack för tipset, men samma i båda apparna tyvärr. 1644kr vill de ha.
Det är, som bland andra @mha321 säger, det inkonsekventa och irrationella är normen även inom SkyTeam. I vissa fall är det fritt fram att välja direkt, i andra fall 36h i förväg. Sen kan det löna sig att kolla lite då och då i respektive app. Jag ombads att betala för sätesval för en KLM BKK-AMS i november 2026 och både ringde och chattade med dem i några månader, smått förbannad över att inte kunna välja säte, men fick konsekvent som svar av kundtjänst att det öppnar upp 36h innan. Testade även att öppna upp bokningen med Tarom/Garuda/Saudia etc som vissa föreslår, men nope. Ett par veckor sen okynnessurfade jag in på KLMs app, och vips var det mitt i allt gratis, så jag valde mitt favoritsäte 5F. Om jag försöker lista ut vad som kan ha hänt är den ovetenskapliga och ej empiriskt belagda slutsatsen att det nog var ganska på pricken 6 månader innan avfärd som det ändrades till gratis, men kan inte dra slutsatsen att det här är ett mönster, utan att det bara råkade sig. Det enda råd jag har att komma med är att överge alla andra tänkbara hobbies och hänge dig åt att vara flygnörd på heltid, alternativt, till skillnad från mig, betala pengarna de vill ha för sätena och komma ut på en promenad i solen eller något annat mer tillfredsställande. :)

Det är, som bland andra @mha321 säger, det inkonsekventa och irrationella är normen även inom SkyTeam. I vissa fall är det fritt fram att välja direkt, i andra fall 36h i förväg. Sen kan det löna sig att kolla lite då och då i respektive app. Jag ombads att betala för sätesval för en KLM BKK-AMS i november 2026 och både ringde och chattade med dem i några månader, smått förbannad över att inte kunna välja säte, men fick konsekvent som svar av kundtjänst att det öppnar upp 36h innan. Testade även att öppna upp bokningen med Tarom/Garuda/Saudia etc som vissa föreslår, men nope. Ett par veckor sen okynnessurfade jag in på KLMs app, och vips var det mitt i allt gratis, så jag valde mitt favoritsäte 5F. Om jag försöker lista ut vad som kan ha hänt är den ovetenskapliga och ej empiriskt belagda slutsatsen att det nog var ganska på pricken 6 månader innan avfärd som det ändrades till gratis, men kan inte dra slutsatsen att det här är ett mönster, utan att det bara råkade sig. Det enda råd jag har att komma med är att överge alla andra tänkbara hobbies och hänge dig åt att vara flygnörd på heltid, alternativt, till skillnad från mig, betala pengarna de vill ha för sätena och komma ut på en promenad i solen eller något annat mer tillfredsställande. :)
Hahaha, tack för utförligt och underhållande svar. Hör nog själv också till förstnämnda kategorin. ;-)

Kan konstatera att jag som EBD ej heller kan välja säten i AF business longhaul en dryg månad innan avfärd. Samma bokning har intra-europa business flight med AF där det utan problem går att välja säte. Än mer lustigt är att jag också på samma bokning har economy long haul på samma linje i motsatt riktning (CDG-SIN) där jag kan välja säte fritt. Så det verkar vara just på longhaul i business där man har en udda restriktion.

• Gilla
Reactions: Arv
Någon som lyckats välja säte kostnadsfritt på Air France i Business longhaul (EuroBonus award bokning)?
Enligt min erfarenhet så har det alltid varit gratis om EBG/EBD är korrekt inlagt på alla flygplanstyper förutom 777-300ER och A350-900 i ny konfiguration. Dvs de enda två konfigurationer där man har en "business suite" som kostar extra. Där har alla sittplatser inkl standardplatser varit avgiftsbelagda.

Toppen