Senaste nytt

Air France Alizé till Fort-de-France, FDF?

Tack för alla svar, även om det inte var någon rolig läsning.
Boskapsklass vill jag ju helst undvika och det låter som om även Alizé går under den definitionen.

Dessvärre hittar jag inga andra rimliga alternativ att ta mig till FDF. AC flyger två gånger i veckan från YUL, men deras schema passar inget vidare med mitt. Måste dessutom övernatta i YUL både på ut- och hemresan.
American Eagle (AA) flyger också till FDF men bara från SJU dvs ytterligare ett byte från någon av hubbarna med direktanslutning till Europa.
Att det inte går att söka på FDF på Expedia gör ju inte saken lättare och Mr Jet föreslår bara AF.

Förslag någon??

Det är verkligen inte mycket att välja på.

Det är som sagt American Airlines och Air Canada som verkar flyga till Fort-de-France från San Juan (Puerto Rico) resp Montreal.

Från Pointe-A-Pitre (Guadeloupe) och Santo Domingo (Dominikanska Republiken) flyger även Air Caribes, men dessa två platser är väl inte heller helt enkelt att ta sig till.

Eftersom jag själv ska dit i vinter har jag kollat runt lite, PTP har iaf betydligt fler förbindelser än FDF, bl a en till MIA med AF. CDG-MIA-PTP vore väl åtminstone inte inrikeskonfigurationen, men visst, en krystad nödlösning det också.

Måste det vara med Sky Team? annars kan du ta BA* till St. Lucia och sen en färja

Transport maritime inter-îles aux Antilles : Guadeloupe, Martinique, Sainte Lucie, Marie Galante, La Dominique, Les Saintes avec L'Express des Iles.
det finns flera
St. Lucia Ferries | stlucia-guide.info

Det handlar om stenkastavstånd men det går att flyga också, det tar säkert längre tid än färjan om
man räknar in säkerthetskontroller osv
The Official Web site of Liat The Caribbean Airline - Liat Airline

Edit: Fast med BA måste du byta flygplats i London istället, de flyger inte på LGW från CDG

Last edited:

Har kollat upp det där också under vår reseplanering, det ser bra ut först tills man börjar undersöka uppgifterna noggrannare;

det är i princip bara L'express des Iles som kör och den båten går ca 3-4 gånger i veckan.

Annars intressant info, jag har inte tänkt på vad det går för flyg till "icke-fransk/holländska" antiller som St Lucia och Dominica, men det låter ju rimligt att BA flyger dit. Well, för sent för oss, vi är bokade på inrikesbussen från ORY. Märkte ändå att Karibien öht inte är lämpligt för "prova på business".

Har kollat upp det där också under vår reseplanering, det ser bra ut först tills man börjar undersöka uppgifterna noggrannare;

det är i princip bara L'express des Iles som kör och den båten går ca 3-4 gånger i veckan.

Annars intressant info, jag har inte tänkt på vad det går för flyg till "icke-fransk/holländska" antiller som St Lucia och Dominica, men det låter ju rimligt att BA flyger dit. Well, för sent för oss, vi är bokade på inrikesbussen från ORY. Märkte ändå att Karibien öht inte är lämpligt för "prova på business".

BA flyger direkt till massor av öar i Västindien
Caribbean holidays and destination guides - British Airways

De har även Fifth Freedom flighter mellan vissa öar
http://www.businessclass.se/british...illot-st-denis-reunion-trad-14.html#post85330

Till just Dominca är det inget bolag som flyger direkt från Europa, det har jag självt tittat på nyligen
http://www.dominica.dm/images/stories/documents/Dominicaflightconnections.pdf
det är annars den ö med den mest spektakulära naturen, regnskogar, kokande sjöar osv. men dåliga stränder

BA flyger direkt till massor av öar i Västindien
Caribbean holidays and destination guides - British Airways

De har även Fifth Freedom flighter mellan vissa öar
http://www.businessclass.se/british...illot-st-denis-reunion-trad-14.html#post85330

Till just Dominca är det inget bolag som flyger direkt från Europa, det har jag självt tittat på nyligen
http://www.dominica.dm/images/stories/documents/Dominicaflightconnections.pdf
det är annars den ö med den mest spektakulära naturen, regnskogar, kokande sjöar osv. men dåliga stränder

Intressanta länkar, tack Homer (även om jag ser i princip alla lite för sent..)

Har iaf försökt kolla fifth freedom/intrakaribiska flyg med AF/KL eftersom en infrequent flyer som mig ändå vore ganska chanslös i t.ex. BAEC men däremot har skaplig chans att nå FBG på ett år (via segment).

Kokande sjöar ja, det är väl utanför Dominica någonstans man kan snorkla/dyka i "varm champagne", låter lockande ;)

Kokande sjöar ja, det är väl utanför Dominica någonstans man kan snorkla/dyka i "varm champagne", låter lockande ;)

Du tänker förmodligen på Champagne Reef, för den kokande sjön ligger på land och den ska man nog inte snorkla i :)

Annars är väl Promo Awards för 50k i bussiness en synnerligen bra deal för att ta sig till regionen
och det brukar ju dyka upp ganska ofta.
_web_dom_boilinglake.jpg

Hej! Air France produkt Alize är fr o m vintertidtabellen 28 oktober helt utbytt mot Premium Economy, vilket gör att vi får samma produkt på Västindien som världen i övrigt. hälsn Karin

Toppen