Senaste nytt

Air Dolomiti - Star Alliance eller ej?

Just Air Dolomiti är lite svårt eftersom de flyger både s.k. Wet-lease åt Lufthansa samt att Lufthansa erbjuder code share på andra sträckor.

Kan du komma med exakta detaljer: Från/till samt LH flightnummer?

Nu tror jag faktiskt att jag kanske själv hittade förklaringen.
Det verkar som att flighter som har flightnummer LH9XXX (Operated by Air Dolomiti) ej ger bonuspoäng men flightnummer som har 3 siffror (Operated by Air Dolomiti) alternativt 4 och står som operated by Lufthansa Cityline ger poäng.

Nu tror jag faktiskt att jag kanske själv hittade förklaringen.
Det verkar som att flighter som har flightnummer LH9XXX (Operated by Air Dolomiti) ej ger bonuspoäng men flightnummer som har 3 siffror (Operated by Air Dolomiti) alternativt 4 och står som operated by Lufthansa Cityline ger poäng.
Lh9xxx är ju code share så det ska man akta sig för

Jag antar att detta rörde någon av flighterna i serien LH95xx som är codeshares för EN88xx?

Det hela blir ju inte mindre förvirrande att gårdagens LH9503 (utfört av EN8823) skedde med I-ADJV. En Air Dolomiti-kärra målad i Star Alliance-livery (I-ADJV - Embraer ERJ-195LR - Air Dolomiti - Flightradar24 ;)

I-ADJV.png

Men det är helkt korrekt att den flighten inte ger några poäng till Eurobonus däremot alla de flighter som maskin utfört som står kodade som LHxxx eller LHxxxx.

Jag antar att detta rörde någon av flighterna i serien LH95xx som är codeshares för EN88xx?

Det hela blir ju inte mindre förvirrande att gårdagens LH9503 (utfört av EN8823) skedde med I-ADJV. En Air Dolomiti-kärra målad i Star Alliance-livery (I-ADJV - Embraer ERJ-195LR - Air Dolomiti - Flightradar24 ;)

Visa bifogad bild 79081

Men det är helkt korrekt att den flighten inte ger några poäng till Eurobonus däremot alla de flighter som maskin utfört som står kodade som LHxxx eller LHxxxx.
Nu får du nog förtydliga, alternativt missförstår jag dig. Jag fick nämligen inte poäng för en flight som var LH9XXX men du skriver att alla LHXXXX ska ge poäng?

Ja det var nog lite otydligt. I den bifogade bilden (alla flyg utförda av Air Dolomiti - just den kärran I-ADJV) skulle du få Eurobonus-poäng om det står ett LH-nummer men INTE om det står ett EN-nummer

Exempelvis är LH1251 den 27AUG en helt vanlig Lufthansa-flight enligt Eurobonus medan EN8823 är en Air Dolomiti-flight som OCKSÅ säljs som en Lufthansa-flight (LH9503). Den förstnämnda ger poäng till Eurobonus men inte den andra...

Ja det var nog lite otydligt. I den bifogade bilden (alla flyg utförda av Air Dolomiti - just den kärran I-ADJV) skulle du få Eurobonus-poäng om det står ett LH-nummer men INTE om det står ett EN-nummer

Exempelvis är LH1251 den 27AUG en helt vanlig Lufthansa-flight enligt Eurobonus medan EN8823 är en Air Dolomiti-flight som OCKSÅ säljs som en Lufthansa-flight (LH9503). Den förstnämnda ger poäng till Eurobonus men inte den andra...

Då förstår jag bättre, tack!
Däremot lite märkligt då jag minst vid 1 tillfälle inte fått Eurobonus-poäng för en flight utförd av Air Dolomiti med ett LH9xxx nummer. Då skulle förklaringen med att det är codeshare kunnat vara orsaken.

Hade varit fint om detta varit något tydligare hos Lufthansa, inte helt enkelt att veta :rolleyes:

Minns inte flightnummer, men jag har flugit *A-kärran, LH-biljett men operated av Air Dolomiti, och fått bonuspoäng GOT-MUN.

Toppen