Senaste nytt

Air China - bra val eller inte...?

Lite bortkastat är det ju eftersom du betalar samma antal för Air China som för t ex EVA eller Asiana som jag anser har en bättre produkt. Tittar du på vad det kostar att köpa en Air China C för pengar så ser du att de är billigare än konkurrenterna och alltså får du lite mindre värde på dina poäng. Exempel Air China R-klass business för ca 14-18k SEK till t ex Shanghai från Stockholm. Samma destination med Singapore Airlines på businesskampanj brukar kosta 20-22k SEK, men med Eurobonuspoäng betalar du lika mycket för dessa två alternativ.
Håller med om resonemanget.
Sedan får man ta in tillgängligheten i beräkningen oxå. Om man hittar platsr på CA som passar bra men aldrig något på SQ så är det ju också värt något.

Håller også med. Dog er CA et meget eksotisk og spaendende bolag at udforske om man ikke har rejst saa tit med dem. Mit eneste råd er at medbringe nogle store champagneglas, da de glas de bruger er så små at man bliver bange for at ens finger kan komme til at sidde fast i glassets mund...

Last edited:
Har aldrig åkt med dem och efter diskussion här är man väl inte speciellt sugen.. MEN de har ofta väldigt god biljetttillgång i C (4 platser eller mer) och det gör det lätt att ta sig till Asien med familjen med dem. Nu har vi alltid klarat det genom att rotat reda på 4 platser i C med Asiana, Turkish, Thai etc men förr eller senare lär man väl sitta där med CA som enda alternativ..

Ja det är inget större fel på produkten men överlag lite mindre exklusivt än de andra bolagen i Business. Men när Air China tar samma peng i cash för Business ARN-PEK-TYO som SAS tar för Plus ARN-CPH-NRT så är ju valet enkelt. För en poängbokning skulle jag vara lite mer kräsen.

Hade jag svårt att hitta avgångar med de topprankade bolagen så skulle jag absolut kunna tänka mig att välja CA.

Jag har rest med dem och tycker inte det är så farligt som många målar upp det.

Det är inte Singapore Airlines (även om jag blev bättre bemött på Air China än min första Singaporeflygning) och det finns en språkbarriär. Men med ett leende och pekande kommer man långt, de gör sitt bästa. Maten är god och IFEn var väldigt omfattande.

Så om det bara fanns Air China hade jag inte tvekat. Värdet på poängen är ju bara något som finns om det finns ställen att använda dem på. Finns det ingen tillgänglighet blir poängen värdelösa.

Kriterierna kan ju se lite olika ut. Har en award resa bokad i C med CA i december med fru och tvååring. Flyget ut från ARN passar tidsmässigt mat- och sovklockan bättre än det mesta annat ut från Europa. Vet att det kanske inte blir topp service, men sover dottern bra så är jag helnöjd. Har en liten förhoppning om att den lite kortare nattsömnen och 3h uppehåll i PEK ska underlätta tidsomställningen när vi väl kommer fram till HKG.

Av f
Jag har rest med dem och tycker inte det är så farligt som många målar upp det.

Det är inte Singapore Airlines (även om jag blev bättre bemött på Air China än min första Singaporeflygning) och det finns en språkbarriär. Men med ett leende och pekande kommer man långt, de gör sitt bästa. Maten är god och IFEn var väldigt omfattande.

Så om det bara fanns Air China hade jag inte tvekat. Värdet på poängen är ju bara något som finns om det finns ställen att använda dem på. Finns det ingen tillgänglighet blir poängen värdelösa.
IFE skulle jag säga var min största kritik. Nu var det några år sedan jag flög CA men då var den bedrövlig. Långsam, buggig, dålig ljusstyrka, bara kinesisk textning och gamla filmer. För att inte tala om tv-serier där bara ett avsnitt fanns.

Av f
IFE skulle jag säga var min största kritik. Nu var det några år sedan jag flög CA men då var den bedrövlig. Långsam, buggig, dålig ljusstyrka, bara kinesisk textning och gamla filmer. För att inte tala om tv-serier där bara ett avsnitt fanns.

Det är väl en smaksak, men så länge saker är på originalspråket, går att spela och det är stort utbud så har jag inga större klagomål. Jag kommer inte exakt ihåg vad de visade, men jag hade inte tråkigt!

Tv-serier med bara ett avsnitt är ett otyg som borde försvinna. Men det är ju inte unikt för Air China. SAS har ju inte uppdaterat sina serier på jag vet inte hur länge.

Kriterierna kan ju se lite olika ut. Har en award resa bokad i C med CA i december med fru och tvååring. Flyget ut från ARN passar tidsmässigt mat- och sovklockan bättre än det mesta annat ut från Europa. Vet att det kanske inte blir topp service, men sover dottern bra så är jag helnöjd. Har en liten förhoppning om att den lite kortare nattsömnen och 3h uppehåll i PEK ska underlätta tidsomställningen när vi väl kommer fram till HKG.
I loungen i PEK har de fina duschar. Först är det en rulltrappa eller hiss upp till loungen. Väl inne i loungen är det en annan hiss ner till duscharna.

Toppen