Senaste nytt

Air Baltic (generell diskussion)

Lite nyheter från idag:

Lufthansa köper in sig till AirBaltic med ett ägarskap på 10% och får dessutom en plats tilldelad i airBaltic Supervisory Board.

Testade VIP vid förra statusmatchningen och kan rekommendera det. Fast track, lounge och priority boarding på ekonomi-flyg samt två uppgraderingar till business (två legs, så i praktiken uppgradering i ena riktningen såvida man inte flyger ToR till Riga). Servicen är bra, generöst med påfyllning, och de egna flygen har även gratis surf med starlink.

Dock har AirBaltic blivit betydligt dyrare att flyga med på längre sträckor. Förut gick det att fynda CPH-RIX-XXX för 1500 kr nu 2000-3000 kr. Bolaget har haft lönsamhetsproblem, så förståeligt varför dom höjt priserna. Hade en uppgraderingsvoucher kvar som jag försökte använda under 2024-2025 men vaskade pga att jag hela tiden hittade billigare resor med andra bolag. Dessutom riskerar man equipment change fråm A220 till Carpatairs A319 eller CRJ.

Dock har AirBaltic blivit betydligt dyrare att flyga med på längre sträckor. Förut gick det att fynda CPH-RIX-XXX för 1500 kr nu 2000-3000 kr. Bolaget har haft lönsamhetsproblem, så förståeligt varför dom höjt priserna. Hade en uppgraderingsvoucher kvar som jag försökte använda under 2024-2025 men vaskade pga att jag hela tiden hittade billigare resor med andra bolag. Dessutom riskerar man equipment change fråm A220 till Carpatairs A319 eller CRJ.
Även värt att nämna att dessa vouchers endast användas på flyg inom status-perioden. Om ens VIP går ut i augusti kan man inte uppgradera ett flyg i september.

Toppen