Senaste nytt

Affärer/sajter som tar emot AMEX

Subscribe to read
Please use the sharing tools found via the email icon at the top of articles. Copying articles to share with others is a breach of FT.com T&Cs and Copyright Policy. Email licensing@ft.com to buy additional rights. Subscribers may share up to 10 or 20 articles per month using the gift article service. More information can be found here.
Subscribe to read

American Express is planning to cut the fees it charges retailers and other businesses by more than it has done in two decades, as its new chief executive pushes more outlets to accept its cards. About 1.3m fewer locations in the US allow consumers to pay with Amex than Visa and MasterCard, mainly because it takes a bigger cut of customer payments. The gap is even wider overseas.

Googla rubriken för att kunna läsa artikeln: Amex to woo retailers with biggest fee cut in 20 years

På ställen som ej tar AMEX i sina terminaler så brukar jag få lite olika felmeddelanden i terminalen.
Tex ”CARD NOT ACCEPTED” eller ”DENIED”, inga konstigheter.

Men hos Praktikertjänst (tandläkare) så ser allt bra ut till en början, terminalen visar AMERICAN EXPRESS och ber om min PIN, för att sedan svara ”MEDGES EJ”. Jag har provat vid två olika tillfällen med samma resultat. Det har funnits kreditutrymme på kortet så det är inte något sånt. Den enda gången jag tidigare fått ”MEDGES EJ” är när jag försökte ta ut kontanter på COOP i samband med en betalning.

Någon som har förklaring på detta?

Kör tandläkaren möjligen en fuling? Man kan ställa in kortterminalen på att göra "kontantuttag" - för att därigenom som affärsinnehavare slippa betala kortavgiften. Istället hamnar avgiften för "kontantuttag" hos kunden. När Amex inte tillåter kontantuttag på kortet i samband med köp, nekas således hela köpet. Kortterminalen vet inte detta förrän den kontaktat Amex och fått ett nekande, därför ser allt bra ut till en början. Jag har sett pizzerior som har kört liknande fulingar förut.

På ställen som ej tar AMEX i sina terminaler så brukar jag få lite olika felmeddelanden i terminalen.
Tex ”CARD NOT ACCEPTED” eller ”DENIED”, inga konstigheter.

Men hos Praktikertjänst (tandläkare) så ser allt bra ut till en början, terminalen visar AMERICAN EXPRESS och ber om min PIN, för att sedan svara ”MEDGES EJ”. Jag har provat vid två olika tillfällen med samma resultat. Det har funnits kreditutrymme på kortet så det är inte något sånt. Den enda gången jag tidigare fått ”MEDGES EJ” är när jag försökte ta ut kontanter på COOP i samband med en betalning.

Någon som har förklaring på detta?

Jag har också varit med om detta, både hos tandläkaren i veckan, men även på två andra ställen senaste veckorna.
Praktikertjänst har nya betalterminaler via Bombora, kan kanske vara att det blir så via dem. Minns inte vad det var för andra ställen jag fick samma fel hos....

Jag har också varit med om detta, både hos tandläkaren i veckan, men även på två andra ställen senaste veckorna.
Praktikertjänst har nya betalterminaler via Bombora, kan kanske vara att det blir så via dem. Minns inte vad det var för andra ställen jag fick samma fel hos....
Det blir ju vad man konfigurerar det som. Såväl Taxi Stockholm som Espresso House kör via Bambora utan att det blir kontantuttag av köpet.

Det blir ju vad man konfigurerar det som. Såväl Taxi Stockholm som Espresso House kör via Bambora utan att det blir kontantuttag av köpet.
Menar du att praktikertjänst har programmerat sina terminaler så att köpet skulle bli ett kontantuttag, och sen att kontantuttaget nekades?
Låter som ett konstigt förfarande från dem...

Är det någon som vet om det finns skomakare och/eller skräddare i Stockholm, och som tar AMEX?

Tack på förhand!

Toppen