Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Enligt ett tidigare tips i tråden från AHO så är Swiss ARN-BKK t/r i Sverige W resp. Z ett bra sätt att nå guld hos A3. Jag försöker förtvivlat knappa in detta i ITA Matrix men får hela tiden olika felmeddelanden, ex "Bad routing". Ett villkor i taget går bra, men att kombinera ex bokningsklass och flygbolag går inte eller bc och connection. Jag har även provat olika webbläsare.

Skulle någon kunna tipsa om hur man ska skriva?
 

090034208

Medlem
Jag flög 4 sträckor med Swiss Intra-Europa i Februari. Mitt namn samt A3 nummer är reggat på bordingpasset klart o tydligt. Jag efterregistrerade efter 2 veckor. Idag har det gått 4 veckor sen dess så jag ringde dom.

Han kunde se mina 4 flighter men meddelade att det är Swiss som har något sorts "problem" i deras system och att mina poäng nog kommer att komma in direkt Swiss får sitt system att fungera.:mad:

Man ligger 1600 miles från *G så man är lite otålig.

Kan detta problem ha att göra med Luftahansas, flera andra har tydligen oxå haft problem med registrering av poäng, framförallt den helgen som jag flög, 18-20 Febr??
 

Dr. Miles

Expert
Enligt ett tidigare tips i tråden från AHO så är Swiss ARN-BKK t/r i Sverige W resp. Z ett bra sätt att nå guld hos A3. Jag försöker förtvivlat knappa in detta i ITA Matrix men får hela tiden olika felmeddelanden, ex "Bad routing". Ett villkor i taget går bra, men att kombinera ex bokningsklass och flygbolag går inte eller bc och connection. Jag har även provat olika webbläsare.

Skulle någon kunna tipsa om hur man ska skriva?
Jag tror inte ITA klarar att visa blandad kabinklasser i olika riktning (t ex C ditvägen, Y hemvägen).
Det enklaste är kolla platstillgångar på respektiv klasser på ITA och ringa till SWISS för att boka biljetten.
 

Gnopps

Medlem
Jodå, det går om du vet exakt pris du använder eller om det är samma bokningsklass hela vägen. Så här kan du söka:

ARN
lx+ / f bc=z

BKK
lx+ / f bc=w

Alternativt om du vill ha affärsklass ena hållet och billigaste ekonomi andra hållet kan du söka så här (markera "Cabin: Cheapest available"):

ARN
lx+ / f bc=z|bc=d|bc=c|bc=j

BKK
lx+
 
Tack för hjälpen med ITA! Nu kan jag bidra med en artikel om Royal Silk Lounge i Phuket om 8 månader. :) Det blev inte riktigt enligt W/Z med Swiss, det blev W med LX dit och Z med TG/SK hem och *G med A3 "på köpet". Totalpriset blev lite högre än budgeterat men sånt är livet när man drar på beslutet lite för länge. :)

Jag köpte biljetten via Ticket och tjejen där tyckte att det var riktigt skoj med en kund som "pratade samma språk". Det var inga problem att sy ihop olika resvägar och biljettklasser. Hon var väldigt dessutom nyfiken på A3 när jag berättade om dem. Extra bra kändes det att hitta ett bra pris som hon hittade inte billigare med sina "vanliga" sökningar.

Än en gång stort tack!
 

Dr. Miles

Expert
Jodå, det går om du vet exakt pris du använder eller om det är samma bokningsklass hela vägen. Så här kan du söka:

ARN
lx+ / f bc=z

BKK
lx+ / f bc=w

Nu ser jag vad som var fel när jag sökte.
Jag valde "Economy" på fältet "Cabin". Då fick jag inte resultat.

Alternativt om du vill ha affärsklass ena hållet och billigaste ekonomi andra hållet kan du söka så här (markera "Cabin: Cheapest available"):

Jag hittar inte "Cheapest available" på "Cabin" fält. :confused:
 

jumbooze

Medlem
Seat upgrades inom *A?
Jag har en kompis som siktar på *A guld med Aegan som många andra här och han frågade mig om hur han kunde göra *A upgrades C -> F typ uppgradera med Swiss som man kan med EuroBonus fast med Aegan Miles & Bonus, jag har själv bara Eurobonus och tittade här och då ser jag inte möjligheten Aegean Airlines | Spend Miles går det inte? Är det bara Aegan flyg man kan göra seatupgrade på?

Hur kinkiga är Aegan med namnet?
Jag såg det nämnas Aegean Airlines | News Page och saken är det att hans "guldbiljett" (TATL biz) har alla hans förnamn + efternamnet skulle ni då boka alla efterkommande resor med alla förnamnen dvs alla namnen i passet, normalt brukar han bara skriva tilltalsnamnet + efternamnet.
 

Alx

Medlem
Seat upgrades inom *A?
Jag har en kompis som siktar på *A guld med Aegan som många andra här och han frågade mig om hur han kunde göra *A upgrades C -> F typ uppgradera med Swiss som man kan med EuroBonus fast med Aegan Miles & Bonus, jag har själv bara Eurobonus och tittade här och då ser jag inte möjligheten Aegean Airlines | Spend Miles går det inte? Är det bara Aegan flyg man kan göra seatupgrade på?

Hur kinkiga är Aegan med namnet?
Jag såg det nämnas Aegean Airlines | News Page och saken är det att hans "guldbiljett" (TATL biz) har alla hans förnamn + efternamnet skulle ni då boka alla efterkommande resor med alla förnamnen dvs alla namnen i passet, normalt brukar han bara skriva tilltalsnamnet + efternamnet.

Aegean är, liksom de flesta andra flygbolag, ganska kinkiga med att namnet stämmer 100%. Jag hade en exakt likadan situation. Poängen kom aldrig in eftersom jag bara hade tilltalsnamnet på Aegeankortet men alla namnen (förnamn+tilltalsnamn) i bokningen. Jag ringde till Aegean som berättade att de går på första namnet+efternamn. Så så länge tilltalsnamnet står först i bokningen och Aegean så är det lugnt. I mitt fall gjorde det inte det eftersom jag har mitt andranamn som tilltalsnamn och det ställde till bekymmer.

Vi löste problemet genom att helt enkelt byta namn på Aegeankortet och efterregistrera. Det enda de behövde var en scannad kopia på passet. Ändringen var gjord på en timme. :)
 
Last edited:

Mikael

Medlem
Vi löste problemet genom att helt enkelt byta namn på Aegeankortet och efterregistrera. Det enda de behövde var en scannad kopia på passet. Ändringen var gjord på en timme. :)

Har exakt samma situation/problem (tre förnamn, det andra är tiltalsnamn). Bytte du namn på kortet så att du inkluderade alla förnamn? Jag skulle vilja undvika det för då måste jag i framtiden boka alla biljetter med samtliga förnamn om jag vill kreditera till A3, medan med tilltalsnamnet om jag vill kreditera till EB. Det ger en viss inflexibilitet, säg att jag vill kreditera en sträcka till EB (då A3 inte ger poäng på billiga biljetter) och den andra till A3...
 
Toppen