Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus användningsfrågor tråd

NyfikenGrau

Medlem
Är man bara ute i god tid 10-11 månader brukar det "aldrig" vara problem att hitta resor med Thai.

Detta låter mycket lovande! Har svårt att tänka mig något annat Star-bolag som är så optimerat avseende förbindelser, restid och kanske då även tillgång. Då ska jag kolla framåt mars inför nästa vinter.

Jag vet att jag är naivast i universum ibland, men jag hoppas lite på att Thai är ett av bolagen som börjar flyga på Berlin när den nya flygplatsen öppnar...nästa år..sägs det :oops::D
Det var iaf vad ryktena sade inför den tänkta invigningen 2012...
 

NyfikenGrau

Medlem
Fast layover i Taipei blir väldigt lång om man flyger Paris-Taipei-Brisbane.

Flyget från Paris landar Taipei runt kl. 07 på morgonen och flighten till Brisbane avgår från Taipei runt kl. 23 på natten.

Jag skulle framför allt ha problem med ankomst 7 på morgonen, då businessfrukost redan vid 5-tiden känns bortkastat för mig. Med detta sagt vore det ganska intressant att ta en dagsrundtur i Taipei :)
 

Dr. Miles

Expert
Detta låter mycket lovande! Har svårt att tänka mig något annat Star-bolag som är så optimerat avseende förbindelser, restid och kanske då även tillgång. Då ska jag kolla framåt mars inför nästa vinter.

Jag vet att jag är naivast i universum ibland, men jag hoppas lite på att Thai är ett av bolagen som börjar flyga på Berlin när den nya flygplatsen öppnar...nästa år..sägs det :oops::D
Det var iaf vad ryktena sade inför den tänkta invigningen 2012...
Undvik kombination av THAI och avresa från London tillsammans med ankomst till Sydney, ifall du vill sänka summan av flygskatter och bränsletillägg.

Summan av flygskatter och bränsletillägg på London->Bangkok->Sydeny kostar ca 525 GBP (ca 620 EUR) per enkelresa i Business class / First class och det är för enkelresa.

THAI har bland de dyraste bränsletillägg.
Både London och Sydney har relativt höga flygplatsskatter och avresa från Storbritannien triggar UK APD (Air Passenger Duty).
 

NyfikenGrau

Medlem
Tackar, mycket nyttig info! Det är inget jag vore beredd att betala för bonusresa, nej.

Arlanda kanske vore ett intressant alternativ med Thai, också ankomst tidigt på morgonen i BKK men United antyder väldigt lågt tillägg på den sträckan.
 

Dr. Miles

Expert
Tackar, mycket nyttig info! Det är inget jag vore beredd att betala för bonusresa, nej.

Arlanda kanske vore ett intressant alternativ med Thai, också ankomst tidigt på morgonen i BKK men United antyder väldigt lågt tillägg på den sträckan.
United Mileage Plus debiterar inte bränsletillägg på bonusresor så kontantsumman som visar där är endast flygskatter (+ deras avgifter).

Lite gammal info (2014) men här kan du se sammanställning av bränsletillägg (för resa mellan Europa-Asien) hos olika flygbolag.

Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Dr. Miles

Expert
Ok! Blir väl att skaffa expertflyer märker jag, alternativt telefonterrorisera Aegean ;)
Skatt och bränsletillägg-mässigt är ANA till Sydney best value.

ca 120 EUR totalt från Frankfurt.

Screenshot20170104 03 NH.png


Om du tar Bryssel istället för Frankfurt, kan du sänka summan till ca 75 EUR.
Det är kanske bättre alternativ för dig då du måste ta dig till Frankfurt. Till Bryssel kan du flyga med Brussels Airlines relativt billigt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja visst ja, ita matrix finns ju också, dags för kaffe!

Det där ser inte dumt ut alls! Helt klart bäst hittills om man bara hittar platser. Man skulle alltså betala 5736,78 - 5617,00 = 119,78 € för Frankfurt-Sydney, eller kan det tillkomma ytterligare "Aegean-specifika" avgifter?
 

Dr. Miles

Expert
Toppen