Jag tänkte bara dela med mig av min erfarenhet från loungetillgång med China Eastern vid inrikesflygning.
När jag gjorde något liknande för drygt ett år sedan så fick jag inte loungetillgång, men denna gången har något ändrats (eller så är jag så oerhört charmig

).
Måndagen den 1/6 anlände jag till PVG kl 13:00.
Tisdagen den 2/6 kl 13:45 skulle jag vidare från Hongqiao. Således ingen same day connection. Dessutom mer än 24 timmar senare. Resorna var dessutom på olika bokningar.
Jag räknade därför inte med lounge.
Jag checkade in online dagen innan. Tänkte också skriva ut mitt boardingpass i A4 format. Enligt instruktionerna så skulle jag med detta utskrivna boardinpass kunna gå direkt genom säkerhetskontrollen och vidare. Jag skulle alltså inte behöva passera någon incheckningsdisk på flygplatsen.
Men, det strulade med ustkriften för min del så jag fick inte ut något boardingpass från hotellets skrivare.
Väl på flygplatsen, lite drygt 2 timmar före avgång, så passerade jag China Eastern incheckningsområde F för att få ett boardingpass. Område F ligger lite avsides men är det område där First, Business och Elite Plus kan checka in. Jag flög i economy, men i egenskap av EBG så har jag ju Elite Plus.
Vid incheckningen fick jag så klart ett boardingpass, men på detta boardingpass klistrade incheckningspersonen också på en liten sticker som angav "Lounge V2". Det var en trevlig överraskning. Sedan var kanske inte loungen fantastisk och när den var som mest välfylld så påminde det om någon av Lufthansas överfulla lounger. Men ändå.
Detta var fakta, men frågan kvarstår ju ändå ifall det var min charm, tidiga ankomst till flygplatsen eller en policyändring som som föranledde detta? Någon som vet ifall man ändrat på policyn gällande lounge vid inrikesresor? Någon med en liknande upplevelse?