Senaste nytt

Access till Sky Team lounger

Ganska enkelt: man kommer in i Air France-loungen därför att det är en Air France-lounge, alltså en SkyTeam-lounge utan specialregler. Då gäller SkyTeams allmänna inträdesregler, utöver det som står i listan. (I alla fall om inte loungen har kapacitetsbegränsningar och nekar folk från vissa flygbolag vid vissa tider.)

I tredjepartslounger/kontraktslounger kommer man däremot enbart in om det flygbolag man flyger med har kontrakt med just den loungen (och man uppfyller övriga regler för att komma in gällande biljettklass och status).

Det här gäller mig veterligen i alla tre allianser och är inget som är unikt för SkyTeam: tredjepartslounger har andra tillträdesregler än flygbolagens egna lounger. Det är bara så att SkyTeams loungelista uppenbarligen verkar få ännu fler på BC att göra egna tolkningar (ägna sig åt önsketänkande?) än Star Alliance lounge finder gjorde. o_O

(Tjatvarning...) Vill man veta vilka lounger man har tillgång till, så hittar man det på SAS webbplats, även om denna sida blivit svårare att hitta genom att klicka sig fram på webbplatsen.
Om flygplatsen inte står med, så finns det ingen lounge för SAS-resenärer. Jag tror inte vi har hittat ett enda undantag från den regeln?
I de allra flesta fall är det alltså helt onödigt att kolla i SkyTeams loungeförteckning, för du hittar inget där som inte står hos SAS, men många lyckas misstolka det som står.
I något enstaka fall, som Air France på IAD ovan, går det att hitta alternativa flygbolagslounger på samma flygplats, utöver den lounge som står i SAS förteckning. Men de fallen är väl några enstaka i hela världen och inget i Europa?
Och HND där man även kommer in i Delta Sky Club
 
Känner att jag ställer en dum fråga nu men ni proffs vet garanterat mer än mig:

Flyger på separata bokningar ARN - CDG (SK plus) och sen cirka 10 timmar senare CDG - SIN (AF business). Enligt CDG-SIN bokningen kommer vi in i AF loungen 3 timmar innan avgång men vid transfer gäller inte 3 timmars regeln och då är det bara att drälla in närsom. Orsaken till att det är separata bokningar är att det inte gick att lägga på feeder flighten på CDG-SIN bokningen trots flera försök. Jag anar nu att separata bokningar inte räknas som transfer men väljer att vara optimist in i det sista. Någon som hejar på team optimist eller vill dementera med erfarenhet från en grå och tråkig verklighet? :D
 
Last edited:
Känner att jag ställer en dum fråga nu men ni proffs vet garanterat mer än mig:

Flyger på separata bokningar ARN - CDG (SK plus) och sen cirka 10 timmar senare CDG - SIN (AF business). Enligt CDG-SIN bokningen kommer vi in i AF loungen 3 timmar innan avgång men vid transfer gäller inte 3 timmars regeln och då är det bara att drälla in närsom. Orsaken till att det är separata bokningar är att det inte gick att lägga på feeder flighten på CDG-SIN bokningen trots flera försök. Jag anar nu att separata bokningar inte räknas som transfer men väljer att vara optimist in i det sista. Någon som hejar på team optimist eller vill dementera med erfarenhet från en grå och tråkig verklighet? :D
Jag har ingen erfarenhet så jag sitter inte på rätt svar, men jag tänker att om du sparar ditt boardingkort för ARN-CDG och visar upp det så kanske det ändå ökar chanserna för att bli insläppt. Då kan de ju se att det i praktiken handlar om en transfer även om bokningen i systemet visar något annat.
 
Känner att jag ställer en dum fråga nu men ni proffs vet garanterat mer än mig:

Flyger på separata bokningar ARN - CDG (SK plus) och sen cirka 10 timmar senare CDG - SIN (AF business). Enligt CDG-SIN bokningen kommer vi in i AF loungen 3 timmar innan avgång men vid transfer gäller inte 3 timmars regeln och då är det bara att drälla in närsom. Orsaken till att det är separata bokningar är att det inte gick att lägga på feeder flighten på CDG-SIN bokningen trots flera försök. Jag anar nu att separata bokningar inte räknas som transfer men väljer att vara optimist in i det sista. Någon som hejar på team optimist eller vill dementera med erfarenhet från en grå och tråkig verklighet? :D

Bara visa upp boardingkortet från tidigare flyg. Finns inga krav på att transfer måste vara på samma bokning. Har själv gjort så vid flera tillfällen. Dock ej i Paris, men vet inte varför de skulle vara annorlunda.
 
Så nu är förvirringen total :) Men vi kanske har riktiga fall som blivit stoppade i dörren på loungen?

Likt andra skriver, man kommer INTE in på Sala VIP om man reser med SAS, varken Plus eller Elite, egen erfarenhet vid flera tillfällen. Står även en förtydligande skylt på disken om detta numera.

Dock är det en bra lounge, så det är väl värt att köpa sig in.

Man har access med PriorityPass.
 
Oavsett hur tydligt otydligt det är så "vet vi" att man inte har access där SAS loggan inte visas (självklart undantag som bekräftar regeln).
Man kan vifta hur mycket man vill med skrivningar på lounge finder sidan, personalen i loungen kommer inte bry sig det minsta om detta.

Finns information på sas hemsida över vilka flygplatser som det finns access till lounge på. Man kan utgå ifrån den, och ännu har de inte lagt till lounger i Spanien och tveksamt om det kommer att göras inom en snar framtid, om inte något ändras för de som bokat business efter 1 oktober.


Brukar stå skyltar i spanska lounger att SAS inte har access, just för att så många kommer dit och tor de har access.

Det är lustigt hur det bara är SAS resenärer som behöver en sådan skylt fortfarande efter jag vet inte hur många år.

Så om man har skyteam elite plus via SAS har man bara tillgång till de 20-30 lounger som nämns på denna sida?

Om du reser med SAS. Flyger du med tex Air France och har länkat Eurobonus så status visas på boardingkortet är det inga problem att få loungeåtkomst på deras avgångar.

I teorin. Jag har hört att på vissa outstations typ Malaga så blir SAS resenärer autoavvisade så fort de ser ett SAS kort. Men så ska det inte funka.
 
Man kommer ind, hvis der er en Skyteam member lounge! Glem alt om Loungefinder, da de ikke er opdaterede og ikke viser alle mulighederne. Basalt, kan man som Skyteam elite gaa ind i enhver Skyteam lounge. Basta!
 
Så om man har skyteam elite plus via SAS har man bara tillgång till de 20-30 lounger som nämns på denna sida?

Om du har SkyTeam Elite Plus via SAS och flyger SAS, eller flyger SAS på Plus/Businessbiljett oavsett status, har du tillgång till de lounger som nämns (och enstaka andra). Jag räknar dock 36 flygplatser exkl Singapore Airlines-loungerna, inte "20-30".

Om du flyger något annat SkyTeam-bolag med ett SkyTeam Elite Plus från SAS (eller vilket annat bolag som helst) har du i vissa fall tillgång till andra lounger, endera om det flygbolaget har avtal med andra/fler lounger eller om det flygbolaget flyger till andra flygflygplatser än SAS gör, och det finns en lämplig lounge där.

Det är ungefär lika många flygplatser med loungetillgång för SAS som i slutet av Star Alliance-tiden, men lite färre flygbolagslounger och lite fler partnerlounger. 2023 fanns det heller ingen loungetillgång i Helsingfors, Barcelona, Malaga, Manchester, Dublin och diverse andra ställen. Om man flög med SAS, alltså.
 
Om man ska förvirra det ytterligare. Hur funkar det om man har SkyTeam Elite Plus från annat bolag än SAS och reser med SAS och vill ha tillgång till tredjepartslounge på flygplats där SAS har avtal t.ex Berlin? Om jag har tolkat SAS sida rätt så får man ingen tillgång till tredjepartslounge som SkyTeam Elite Plus vid resa med SAS, undantaget Paris. Ganska snålt tycker jag, men å andra sidan hör det till vanligheterna att flygbolagen i SkyTeam leker rövare och hittar på egna regler.
 
Toppen