Senaste nytt

Access till Sky Team lounger

Fast det hade ju inte funkat att välja eftersom det då ändå blir knökfullt i loungen när grabbgänget från Östersund ska kröka till lite efter årliga kursen i Stockholm liksom, samtidigt som jag är i loungen som utlandsresenär och försöker hitta lugn för att skriva klart något. Så det är nog allt eller inget som gäller.
Men nu slipper du kanske gänget som sammanstrålat i Stockholm på kurs, men ska flyga till Östersund, Malmö och Kalmar då de ska till olika destinationer.
Och dessutom skulle detta kräva att varannan Östersundsgrabb i gänget har EBG, annars måste de ha Plusbiljett och de kommer knappast störa dig i Guld-loungen ända från Business Loungen? ;)
Jag tycker det är lite storm i ett vattenglas, lika mycket problem kan man få av grabbgänget från Åbo, Malmö (men flyger från CPH) och OSL.

Men jag instämmer att Guldloungen borde få mer lugn yta, med kontorsplatser. Väntar med spänning på vad nya loungen i F-piren kommer erbjuda och hur den kommer påverka belastningen på de två andra.

Jag har läst, men är inte så rutinerad, kanske därför jag inte riktigt begriper. (Okej, förändringen med att alla medföljande måste vara på samma flight, den hajar jag).
Vad innebär förändringarna egentligen?
Inrikes har väl egen lounge sedan tidigare? Vem har nyttjat den om den inte får nyttjas för inrikes? T.ex.

Jag har läst, men är inte så rutinerad, kanske därför jag inte riktigt begriper. (Okej, förändringen med att alla medföljande måste vara på samma flight, den hajar jag).
Vad innebär förändringarna egentligen?
Inrikes har väl egen lounge sedan tidigare? Vem har nyttjat den om den inte får nyttjas för inrikes? T.ex.
SAS har i varje fall ingen separat inrikeslounge i Stockholm sedan de lämnade terminal 4 på Arlanda vid pandemin, och då var de medlemmar i Star Alliance! Men det var kanske inte SAS du menade? På Gardermoen finns inrikeslounge, så där blir det ju förändringar för övriga Elite+, exempelvis Flying Blue Gold som kommer att ha access vid rena inrikesresor med SAS (Eurobonus Guld har ju kommit in hittills ändå).

Last edited:
SAS har i varje fall ingen separat inrikeslounge i Stockholm sedan de lämnade terminal 4 på Arlanda vid pandemin, och då var de medlemmar i Star Alliance! Men det var kanske inte SAS du menade? På Gardermoen finns inrikeslounge, så där blir det ju förändringar för övriga Elite+, exempelvis Flying Blue Gold som kommer att ha access vid rena inrikesresor med SAS (Eurobonus Guld har ju kommit in hittills ändå).
Okej! Då förstår jag! Var inte helt klar över att T4 var helt utan SAS Flighter nu för tiden.

Okej! Då förstår jag! Var inte helt klar över att T4 var helt utan SAS Flighter nu för tiden.
Lite OT i den här tråden, men "gamla T4" är numer en del av T5 airside (C-gater). Terminal 4 existerar bara landside vad gäller incheckning för Ryanair, LOT och kanske någon till, men så fort du går genom säkerhetskontrollen i Terninal 4 så är du i Terminal 5. "Gamla SAS-loungen" drivs numera av Menzies och heter Pearl-lounge.

Det avgår emellanåt SAS-flighter från C-gater, men SAS-loungerna ligger ovanför gate E1 där de "alltid legat" Det kommer dessutom att att komma ytterligare SAS-lounge i F i närtid.

Men nu slipper du kanske gänget som sammanstrålat i Stockholm på kurs, men ska flyga till Östersund, Malmö och Kalmar då de ska till olika destinationer.
Och dessutom skulle detta kräva att varannan Östersundsgrabb i gänget har EBG, annars måste de ha Plusbiljett och de kommer knappast störa dig i Guld-loungen ända från Business Loungen? ;)
Jag tycker det är lite storm i ett vattenglas, lika mycket problem kan man få av grabbgänget från Åbo, Malmö (men flyger från CPH) och OSL.

Men jag instämmer att Guldloungen borde få mer lugn yta, med kontorsplatser. Väntar med spänning på vad nya loungen i F-piren kommer erbjuda och hur den kommer påverka belastningen på de två andra.

Ja, jag kan inte slippa alla, men jag ogillar lika mycket krökande grabbgäng från Malmö. Equal opportunity hater kallar vi det. :p

Intressant att de nämner SAS lounger på EWR och ORD. EWR finns väl om jag förstår saken rätt inte ens kvar (är numera Air France) och vare sig på ORD eller EWR kan man väl komma in i respektive terminal där de loungerna finns om man har en inrikesanslutning.

Känns mer som en lista över lounger som drivs av (ett urval av) SkyTeam-bolag
På ORD flyger delta från Terminal 5,samma som sas. Det är inte längre, sedan ganska lång tid nu, en internationell terminal.

Däremot måste du såklart först ut genom immigration och sedan in igen om du har connection från international till domestic.

På Gardermoen finns inrikeslounge, så där blir det ju förändringar för övriga Elite+, exempelvis Flying Blue Gold som kommer att ha access vid rena inrikesresor med SAS (Eurobonus Guld har ju kommit in hittills ändå).
En lounge jag alltid går till hellre än Business och Guld loungen på OSL. Riktigt bra är den!

På ORD flyger delta från Terminal 5,samma som sas. Det är inte längre, sedan ganska lång tid nu, en internationell terminal.

Däremot måste du såklart först ut genom immigration och sedan in igen om du har connection från international till domestic.
Åh fan. Visar nog mest på att jag inte varit där på många år.

Äntligen lite bra nyheter? Tyvärr inte Delta än så länge men bättre än tidigare:

For the very first time, SkyTeam will offer lounge access to Elite Plus customers* traveling on domestic flights as an additional benefit.

Toppen