Senaste nytt

Access till Sky Team lounger

Är det LoungeReview appen som gäller eller finns det bättre alternativ?

Jag testade att skapa konto på LoungeReview och ladda ner deras app idag. Denna hade faktiskt varit rätt användbar under miljonresan.

Här kommer en liten recension av LoungeReview, och specifikt funktionen som de kallar lounge access wizard, för de som (liksom jag, före idag) inte känner till tjänsten.

Smidigast blir det om man skapar ett konto, men detta verkar tacksamt nog för de som bara vill testa inte vara krav.

Oavsett om man är inloggad eller inte kan man lägga in vilka behörigheter man har, såväl nivåer i olika bonusprogram som behörigheter via kreditkort eller eventuellt annat. Listan över möjliga sådana bonusprogram och kort verkar väldigt utförlig, även om appen generellt känns lite USA-fokuserad. Det finns en flertal varianter av Amex Platinum, även det svenska. För just detta kort känner systemet automatiskt igen vilken variant av (ca 10 olika) Priority Pass som ingår. Smidigt, för det hade jag inte haft koll på annars.

När man väl lagt in alla sina behörigheter kan man om man är inloggad även koppla tjänsten till TripIt, om man använder detta. TripIt kan man tycka olika saker om, men fördelen med det är att det automatiskt kan importera alla ens flygbokningar via tillgång till ens e-postkonto. Följaktligen kan även LoungeReview få tillgång till alla ens framtida resor, utan manuell insats för varje resa.

Själva appen är liksom hemsidan inte särskilt estestiskt tilltalande (lite likt TripIt), men verkar hyfsat funktionell. Appen verkar dock lite buggig (åtminstone på iOS), ibland tappar den bort sig och man hamnar åter på förstasidan, och ibland har den kraschat helt under tiden jag hoppat mellan appen och Tapatalk för att skriva detta inlägg.

Recensioner har ju i allmänhet högst tveksamt värde. Loungen jag tittade på uppgavs ha 4 av 5 stjärnor, dock baserat på endast en enstaka recension från 2014. Vore ju bättre att inte visa recensioner eller betyg alls i såna fall.

Det går att köpa tillgång till andra lounger via något som lite förvirrande kallas VIP. (Känns som motsatsen till VIP att behöva betala kan jag tycka.)

En grundförutsättning för att denna tjänst ska vara användbar är ju förstås att den visar korrekt information, och just den biten har jag inte hunnit kolla ordentligt än. Men det jag har hunnit kolla lite snabbt hittills verkar stämma. Ni andra som använt tjänsten, vad är er uppfattning, är informationen tillförlitlig?
 
Jag testade att skapa konto på LoungeReview och ladda ner deras app idag. Denna hade faktiskt varit rätt användbar under miljonresan.

Här kommer en liten recension av LoungeReview, och specifikt funktionen som de kallar lounge access wizard, för de som (liksom jag, före idag) inte känner till tjänsten.

Smidigast blir det om man skapar ett konto, men detta verkar tacksamt nog för de som bara vill testa inte vara krav.

Oavsett om man är inloggad eller inte kan man lägga in vilka behörigheter man har, såväl nivåer i olika bonusprogram som behörigheter via kreditkort eller eventuellt annat. Listan över möjliga sådana bonusprogram och kort verkar väldigt utförlig, även om appen generellt känns lite USA-fokuserad. Det finns en flertal varianter av Amex Platinum, även det svenska. För just detta kort känner systemet automatiskt igen vilken variant av (ca 10 olika) Priority Pass som ingår. Smidigt, för det hade jag inte haft koll på annars.

När man väl lagt in alla sina behörigheter kan man om man är inloggad även koppla tjänsten till TripIt, om man använder detta. TripIt kan man tycka olika saker om, men fördelen med det är att det automatiskt kan importera alla ens flygbokningar via tillgång till ens e-postkonto. Följaktligen kan även LoungeReview få tillgång till alla ens framtida resor, utan manuell insats för varje resa.

Själva appen är liksom hemsidan inte särskilt estestiskt tilltalande (lite likt TripIt), men verkar hyfsat funktionell. Appen verkar dock lite buggig (åtminstone på iOS), ibland tappar den bort sig och man hamnar åter på förstasidan, och ibland har den kraschat helt under tiden jag hoppat mellan appen och Tapatalk för att skriva detta inlägg.

Recensioner har ju i allmänhet högst tveksamt värde. Loungen jag tittade på uppgavs ha 4 av 5 stjärnor, dock baserat på endast en enstaka recension från 2014. Vore ju bättre att inte visa recensioner eller betyg alls i såna fall.

Det går att köpa tillgång till andra lounger via något som lite förvirrande kallas VIP. (Känns som motsatsen till VIP att behöva betala kan jag tycka.)

En grundförutsättning för att denna tjänst ska vara användbar är ju förstås att den visar korrekt information, och just den biten har jag inte hunnit kolla ordentligt än. Men det jag har hunnit kolla lite snabbt hittills verkar stämma. Ni andra som använt tjänsten, vad är er uppfattning, är informationen tillförlitlig?
Har inte märkt några buggar i Android än.
Gällande tillförlitligheten så är det väl nja...fyllde i DUS och att jag flyger SAS och den gav 0 träff (därav min fråga här initialt). Den verkar inte helt uppdaterad med regler för att komma in.

Vet att jag reagerade på någon lounge när vi flög ARN-VIE-MUC-POZ-FRA-MUC-ARN men kommer tyvärr inte ihåg vilken lounge det var.
 
Förändringar i Skyteams policy gällande loungeaccess kommer i april.


Positivt:
Access till vissa lounger kommer ges även om man bara har en inrikesresa.

Negativt:
Tyvärr kommer gästningspolicyn ändras så att den blir likadan som för Star Alliance så man kommer endast kunna gästa personer som åker samma flight som en själv.
Fler lounger kommer att implementera en 3-timmarsgräns för access (om man inte har anslutning).
 
Förändringar i Skyteams policy gällande loungeaccess kommer i april.


Positivt:
Access till vissa lounger kommer ges även om man bara har en inrikesresa.

Negativt:
Tyvärr kommer gästningspolicyn ändras så att den blir likadan som för Star Alliance så man kommer endast kunna gästa personer som åker samma flight som en själv.
Fler lounger kommer att implementera en 3-timmarsgräns för access (om man inte har anslutning).
Känns nästan som att SAS och Air France drivit detta i alliansen.
 
Vad synd, hade hoppats på att SAS skulle ta bort inrikesaccessen. Hade jag kunnat välja mellan det och kunna gästa vem som helst så hade jag valt gästförmånen.

Känns nästan som att SAS och Air France drivit detta i alliansen.

Varför det? De kan ju erbjuda sina resenärer inrikeslounge ändå om de vill.
 
Förändringar i Skyteams policy gällande loungeaccess kommer i april.


Positivt:
Access till vissa lounger kommer ges även om man bara har en inrikesresa.

Negativt:
Tyvärr kommer gästningspolicyn ändras så att den blir likadan som för Star Alliance så man kommer endast kunna gästa personer som åker samma flight som en själv.
Fler lounger kommer att implementera en 3-timmarsgräns för access (om man inte har anslutn

BRA!
 
Access till vissa lounger kommer ges även om man bara har en inrikesresa.
Inte helt oväntat att Delta inte är med. Tyvärr, för mig är det åtminstone i USA som det vore viktigast. Och tyvärr har nog ofta air France och de andra internationella bolagen sina lounger i "fel terminal" för att vara riktigt användbara. Men visst är det bättre än inget.
Vad synd, hade hoppats på att SAS skulle ta bort inrikesaccessen. Hade jag kunnat välja mellan det och kunna gästa vem som helst så hade jag valt gästförmånen.
Vi är alla olika. Själv tar jag mycket hellre inrikes Lounge, framförallt i USA. Det riktigt trevliga hade ju varit om man tex kunnat välja vilken av dem man vill ha i sin profil eller så, men det vore are förvänta sig alldeles för mycket av alliansens och medlemmarnas it-system.
 
Intressant att de nämner SAS lounger på EWR och ORD. EWR finns väl om jag förstår saken rätt inte ens kvar (är numera Air France) och vare sig på ORD eller EWR kan man väl komma in i respektive terminal där de loungerna finns om man har en inrikesanslutning.

Känns mer som en lista över lounger som drivs av (ett urval av) SkyTeam-bolag
 
Inte helt oväntat att Delta inte är med. Tyvärr, för mig är det åtminstone i USA som det vore viktigast. Och tyvärr har nog ofta air France och de andra internationella bolagen sina lounger i "fel terminal" för att vara riktigt användbara. Men visst är det bättre än inget.

Vi är alla olika. Själv tar jag mycket hellre inrikes Lounge, framförallt i USA. Det riktigt trevliga hade ju varit om man tex kunnat välja vilken av dem man vill ha i sin profil eller så, men det vore are förvänta sig alldeles för mycket av alliansens och medlemmarnas it-system.

Fast det hade ju inte funkat att välja eftersom det då ändå blir knökfullt i loungen när grabbgänget från Östersund ska kröka till lite efter årliga kursen i Stockholm liksom, samtidigt som jag är i loungen som utlandsresenär och försöker hitta lugn för att skriva klart något. Så det är nog allt eller inget som gäller.

Intressant att de nämner SAS lounger på EWR och ORD. EWR finns väl om jag förstår saken rätt inte ens kvar (är numera Air France) och vare sig på ORD eller EWR kan man väl komma in i respektive terminal där de loungerna finns om man har en inrikesanslutning.

Känns mer som en lista över lounger som drivs av (ett urval av) SkyTeam-bolag

Det är lätt att lova något när man aldrig behöver kunna infria sina löften. Det var någon på ett annat forum som sa att AMS också var med på listan först. Det måste varit extra lätt…
 
Toppen