Senaste nytt

840 maskindiskmedelstabletter i handbagaget

Diskmaskinstvättmedel klassas som klass 8 frätande ämne enl ADR-bestämmelser (vägtransport) men så länge de är konsumentförpackade så räknas de ej som farligt gods. Borde vara något liknande enligt flygets regler (ICAO-TI/ IATA-DGR) men lovar inget. Mycket handlar nog om hur de är packade, lösa i en plastpåse så får de stanna kvar, men i obrutna förpackningar så torde du få ta med dem.

Beror på mängd i kombination med förpackning. Och så klart, substanserna i sig

Jag lade över mitt tvättmedel, i pulverform, i en påse under en resa i Marocko. Fukt hade förstört paketeringen och tydligen hade jag inte förmågan att förutse att min nya paketering skulle innebära problem :oops:

Blev kollad, och allt gick bra tills en mycket irritabel kontrollant (som verkade väldigt sugen på att sätta dit någon...) fick för sig att smaktesta detta (för honom) solklara fall av narkotika. Ett tag kändes det som om jag skulle ha kommit lindrigare undan om det hade varit det sistnämnda :p

Jag lade över mitt tvättmedel, i pulverform, i en påse under en resa i Marocko. Fukt hade förstört paketeringen och tydligen hade jag inte förmågan att förutse att min nya paketering skulle innebära problem :oops:

Blev kollad, och allt gick bra tills en mycket irritabel kontrollant (som verkade väldigt sugen på att sätta dit någon...) fick för sig att smaktesta detta (för honom) solklara fall av narkotika. Ett tag kändes det som om jag skulle ha kommit lindrigare undan om det hade varit det sistnämnda :p
Klockrent. Ska man nödvändigtvis smaka på okänt vitt pulver för att sätta dit en "knarksmugglare" har man säkert själv hela tåget på räls, så att säga...

Tack för alla svar, det slutade med att vi köpte till en inchekad väska då vi inte ville riskera att bli av med alla våra diskmedelstabletter. Däremot så tog vi våra chanser med ett 84 pack i handbagaget.

Väl i säkerhetskontrollen utbyttes flertalet förvirrande blickar, först tittade dem på mig och sen på tvättkapslarna sen på mig sen på tvättkapslarna. Därefter rynkade kontrollanten på pannan varpå jag hastigt lade till att "Hoppsan, verkar som om att jag råkade få med mig disktabletterna i väskan, hoppas att det är okej :)"

Kontrollanten muttrade något och bad mig dröja kvar. Efter att ha rådfrågat säkert 3 andra kollegor varav vissa fnissade till när dem fick frågan (dem skulle bara sett den incheckade väskan!) fick vi tummen upp. Disktabletterna fick åka genom X-ray:en fram och tillbaka ett antal gånger innan agenterna på andra sidan bandet slutligen gav upp.

Slutet gott allting gott :D

Inget svar på din fråga men blir ju lite nyfiken på varför du flygfraktar (840) diskmaskinstabletter? :rolleyes::D

Precis som med så mycket annat så kan flygfraktningen av 840 diskmaskinstabletter härledas till poängjagandet. En poänghelg här och där och vips så har man köpt disk- och tvättmedel för 3000 kr. :eek:

Blomfrön har jag haft i handbagaget och det skapade också en rejäl cirkus.. De scannades också otaliga gånger för att sedermera avfärdas som ofarliga.. märkligt nog öppnade de inte förpackningarna utan det gick tydligen att utröna om det var otillåtet genom att scanna ett antal gånger (Istanbul)..

Nöden har ingen lag... Galen story @Skogi!

Påminner mig om en episod den 6 november 2006 (dagen då vätskereglerna för handbagage infördes om jag minns det rätt). I sista sekund upptäcktes det att det fanns en slurk Get 27 (oerhört populär dryck nådens år 2006) kvar innan hemfärd från Nice. Slatten åkte ner i påsen, vilken engagerade flera led av väldekorerade befäl i Nice security. Efter ett antal omtag i röntgenmaskinen satte generalen ner foten med ett pondusfyllt 'Non!'. Det var inte avsaknaden av 100ml-förpackning som var problemet utan uppenbarligen den iögonfallande vätskan i sig.

Förvirringen var för övrigt total denna första dag med nya regler. Barnfamiljen efter i security fick fimpa någon form av flytande medicin, detta efter högljudd debatt med generalen.

Screenshot_20220220-215926_Photos.jpg

GET 27 i portionsförpackning på Nice flygplats redo att testa gränserna...

Toppen