Senaste nytt

840 maskindiskmedelstabletter i handbagaget

Skogi

Medlem
Hej!

Vi har en större mängd utländska diskmedelstabletter som jag skulle behöva frakta hem på flygturen imorgon, då givetvis endast reser på handbagage är frågan är om dem går igenom säkerhetskontrollen eller stannar hos någon stackars säkerhetskontrollant.

Utifrån de minst sagt skrala utbudet av sökresultat på Google gällande ämnet, vänder jag mig istället hit.
 

Tomas E

Medlem
Det finns väl två risker. Den ena är att någon tycker att det inte är tillåtet som handbagage (den risk du tänker på), den andra att du misstänks för knarksmuggling. Då kommer nog inte du heller med planet.
Tar inte 840 tabletter, typ 10-20 förpackningar, också upp rätt mycket plats?
Köp till ett incheckat bagage!
 

Link

Medlem
Diskmaskinstvättmedel klassas som klass 8 frätande ämne enl ADR-bestämmelser (vägtransport) men så länge de är konsumentförpackade så räknas de ej som farligt gods. Borde vara något liknande enligt flygets regler (ICAO-TI/ IATA-DGR) men lovar inget. Mycket handlar nog om hur de är packade, lösa i en plastpåse så får de stanna kvar, men i obrutna förpackningar så torde du få ta med dem.
 

FFlash

Medlem
Det finns väl två risker. Den ena är att någon tycker att det inte är tillåtet som handbagage (den risk du tänker på), den andra att du misstänks för knarksmuggling. Då kommer nog inte du heller med planet.
Tar inte 840 tabletter, typ 10-20 förpackningar, också upp rätt mycket plats?
Köp till ett incheckat bagage!

Ja, onödig risk för strul om mistänkt smuggling…
 
Toppen