Eftersom inköp av ett paket Kellogg Corn Flakes numera genererar minimum 10 000 miles/points/Avios är det nog en oundviklig trend. Försäljning av miles/points/Avios till tredje part är en väldigt lönsam affär för bolagen. Jag ser ett par tydliga trender:
- Me, myself, and I trenden: incitament för resande på eget flygbolag mao, partnerintjäning kommer försämras (flyget)
- Me, myself and I trenden v2: försämrade villkor för bonusresor hos partner (tänk UAMP och F på andra bolag) mao, bränna av poängen på hemplan som har lägst direkt samt alternativkostnad
- Ligga med Corn Flakes trenden: tjäna poäng på allt! Ligga med alla banker, internetsajter, tjäna poäng på alla transaktioner mao, snart värdelösa poäng
- Some money is better money trenden: diversifiering av intjäning i olika bokningsklasser i alla kabiner
- An empty seat is better than a bum in every seat trenden: man åker hellre med tomma kabiner än låta bonusresenärer boka en plats då värde av att boka av poängen från balansräkning inte är så stor eftersom man skriver ner värde per poäng varje år i snabbare takt än vad den ackumulerade utestående poängbalansen är på balansräkningen
Eftersom flygbolagen äntligen börjar agera som en verksamhet... "Ain't gonna get any better".