Senaste nytt

75% chans att få nya First kabinen på Boeing 747-400

När sembl och jag åkte LHR-BOS i november var det noll uppgraderingar veckor i förväg. Försökte samma dag, nej blev det.

Flyttades ner under landning pga försening och tight connection, och 6 stolar öppna..
 
När sembl och jag åkte LHR-BOS i november var det noll uppgraderingar veckor i förväg. Försökte samma dag, nej blev det.

Flyttades ner under landning pga försening och tight connection, och 6 stolar öppna..


Tror ni det här är någon form av policy-förändring?
Måste ju vara unikt att de inte har några stolar alls ute trots att det är tomt.

Åker BA207 till MIA i slutet av april. Den är tom i F och inga Awards! Vad händer?

Concorde som har synnerligen bra koll här kanske har någon form av insider till det hela?
 
Exempel: (sträckan LHR-YVR) På fredag är det 3 säten lediga. Inga finns för upgrade. Måndag 10 lediga inga award.

Hem samma sträcka 2 feb. Jag sitter ensam i F och mina kompisar i CW. Jag är enda resenär i F och ändå inga award. Det är faktiskt mycket märkligt.

Jag tycker det blivit märkbart sämre sista året tyvärr.

Tror ni det lönar sig för polarna att ringa redan nu och jaga en F Award på hemresan när de faktiskt bara sålt 1 stol ännu så länge?

Varför få Awards under rea?

Senaste året? Snarare senaste 2-3 åren har award stolar minskat dramatiskt. Det är ett faktum.
Förr i tiden var det aldrig problem att hitta stolar dagligen på flera flighter i både CW och F till alla större destinationer i USA t.ex.
Till NYC kunde man välja och vraka. Och YQ var väl hälften också...
 
OK, sista 2-3 åren är det nog.
Vart f*n ska man använda sina avios... haha.

Är trenden här för att fortsätta?
 
Med tanke på hur BA skyfflar ut Avios är det nog inte helt otänkbart att det kommer att fortsätta åt fel håll.. :(
 
Med tanke på hur BA skyfflar ut Avios är det nog inte helt otänkbart att det kommer att fortsätta åt fel håll.. :(

Tycker det känns som en allmän trend, värdet av "miles" i olika former urholkas i branschen.

Eftersom inköp av ett paket Kellogg Corn Flakes numera genererar minimum 10 000 miles/points/Avios är det nog en oundviklig trend. Försäljning av miles/points/Avios till tredje part är en väldigt lönsam affär för bolagen. Jag ser ett par tydliga trender:
- Me, myself, and I trenden: incitament för resande på eget flygbolag mao, partnerintjäning kommer försämras (flyget)
- Me, myself and I trenden v2: försämrade villkor för bonusresor hos partner (tänk UAMP och F på andra bolag) mao, bränna av poängen på hemplan som har lägst direkt samt alternativkostnad
- Ligga med Corn Flakes trenden: tjäna poäng på allt! Ligga med alla banker, internetsajter, tjäna poäng på alla transaktioner mao, snart värdelösa poäng
- Some money is better money trenden: diversifiering av intjäning i olika bokningsklasser i alla kabiner
- An empty seat is better than a bum in every seat trenden: man åker hellre med tomma kabiner än låta bonusresenärer boka en plats då värde av att boka av poängen från balansräkning inte är så stor eftersom man skriver ner värde per poäng varje år i snabbare takt än vad den ackumulerade utestående poängbalansen är på balansräkningen

Eftersom flygbolagen äntligen börjar agera som en verksamhet... "Ain't gonna get any better".
 
Eftersom inköp av ett paket Kellogg Corn Flakes numera genererar minimum 10 000 miles/points/Avios är det nog en oundviklig trend. Försäljning av miles/points/Avios till tredje part är en väldigt lönsam affär för bolagen. Jag ser ett par tydliga trender:
- Me, myself, and I trenden: incitament för resande på eget flygbolag mao, partnerintjäning kommer försämras (flyget)
- Me, myself and I trenden v2: försämrade villkor för bonusresor hos partner (tänk UAMP och F på andra bolag) mao, bränna av poängen på hemplan som har lägst direkt samt alternativkostnad
- Ligga med Corn Flakes trenden: tjäna poäng på allt! Ligga med alla banker, internetsajter, tjäna poäng på alla transaktioner mao, snart värdelösa poäng
- Some money is better money trenden: diversifiering av intjäning i olika bokningsklasser i alla kabiner
- An empty seat is better than a bum in every seat trenden: man åker hellre med tomma kabiner än låta bonusresenärer boka en plats då värde av att boka av poängen från balansräkning inte är så stor eftersom man skriver ner värde per poäng varje år i snabbare takt än vad den ackumulerade utestående poängbalansen är på balansräkningen

Eftersom flygbolagen äntligen börjar agera som en verksamhet... "Ain't gonna get any better".


Jag har ett enklare svar/lösning på dilemmat:

GGL :)
 
Toppen