Senaste nytt

5 personer i familjen som delar på 1 Amex Premium??

GOTBound

Medlem
På fakturan står det specat hur mycket varje extrakorts innehavaren har handlat för som nämnts ovan.

I teorin finns det inget som hindrar att varje person betalar in sin del till OCR numret på AMEX fakturan men det kräver att huvudkorts innehavaren litar på att övriga betalar in i tid.
 
På fakturan står det specat hur mycket varje extrakorts innehavaren har handlat för som nämnts ovan.

I teorin finns det inget som hindrar att varje person betalar in sin del till OCR numret på AMEX fakturan men det kräver att huvudkorts innehavaren litar på att övriga betalar in i tid.

Det är så vi får göra! Jadå, vi litar på varandra till 100%. Ingen skulle tveka att betala för någon annan. Har utländsk bakgrund så är lite annan kultur och syn på det.
Jo, absolut förenklar det att det är specat. Men tänk att skatteverket kanske kommer om minst 4 år och frågar, inte lika lätt att gräva fram allt då på ett par dagar. Onödig stress och obehagligt. Läste om ett par senast där skatteverket sagt att de swishat varandra för 400k under några år och nu ville veta vad allt var för något. Han hade enorma problem att redovisa varje lilla swish.
Därför undviker jag swish, ej värt det. Då det blir DU som blir tvungen att redovisa allting. Skatteverket ser tydligen enbart "inkommande" pengar, ej utgående på varje bankkonto. Ej värt det.

Men nu vet jag iallafall, tack alla för hjälpen! ;)
 

TP12

Medlem
Det är så vi får göra! Jadå, vi litar på varandra till 100%. Ingen skulle tveka att betala för någon annan. Har utländsk bakgrund så är lite annan kultur och syn på det.
Jo, absolut förenklar det att det är specat. Men tänk att skatteverket kanske kommer om minst 4 år och frågar, inte lika lätt att gräva fram allt då på ett par dagar. Onödig stress och obehagligt. Läste om ett par senast där skatteverket sagt att de swishat varandra för 400k under några år och nu ville veta vad allt var för något. Han hade enorma problem att redovisa varje lilla swish.
Därför undviker jag swish, ej värt det. Då det blir DU som blir tvungen att redovisa allting. Skatteverket ser tydligen enbart "inkommande" pengar, ej utgående på varje bankkonto. Ej värt det.

Men nu vet jag iallafall, tack alla för hjälpen! ;)
Tror inte det är någon kulturell grej att lita på att ens fru och barn betalar för sig och ur den aspekten skiljer det inget jämfört med om de betalar till ett bg eller via swish så förstår inte det riktigt.

Däremot är det viktigt att betala i tid annars får man inga poäng av amex därför hade jag velat ha koll på fakturan själv.

SKV går inte fyra år tillbaka om det inte rör sig om eftertaxering och då har man nog större problem än förklara amexfakturor (som man har sparade i amexapp).

Men huvudsaken är att du har en modell du är nöjd med.
 
Tror inte det är någon kulturell grej att lita på att ens fru och barn betalar för sig och ur den aspekten skiljer det inget jämfört med om de betalar till ett bg eller via swish så förstår inte det riktigt.

Däremot är det viktigt att betala i tid annars får man inga poäng av amex därför hade jag velat ha koll på fakturan själv.

SKV går inte fyra år tillbaka om det inte rör sig om eftertaxering och då har man nog större problem än förklara amexfakturor (som man har sparade i amexapp).

Men huvudsaken är att du har en modell du är nöjd med.

Jag tror du missförstod mig lite eller om jag var otydlig.
1. Jag syftade självfallet inte på att det är en kulturell grej att lita på ens familj. Jag menade att det kan vara en kulturell grej att man allmänt är väldigt generös med bjudandet både bland familj och vänner. Att nån betalar 10k mer är inte hela världen inom min familj. Jag har aldrig t.ex under mitt liv "bråkat" med en helsvensk om att en själv ska bjuda för den andra. I utlandet är det t.ex väldigt vanligt att man jättegärna vill bjuda och betala för den andra. Aldrig riktigt känt av det här i Sverige, här har jag mest fått uppfattning att man ska betala för sig själv och sitt eget. Sen är inte det ena eller andra bättre enligt mig, bara olika kulturer. Men men, skit samma.

2. SKV gick 4 år tillbaks på mig angående swish jag fått och indirekt varför jag hade så låg inkomst. Fick förklara med 10 sidor varför jag inte fått någon sjukersättning och hur min situation såg ut, bad även handläggaren t.o.m att kika på uppdrag granskning avsnitt om FK. Samt att jag fick förklara saker relaterade till min sjukdom. Bara att få korrekta bankkontoutdrag ifrån min bank tog flera dygn. Nej, usch. Visst fick jag inget skit i slutändan eftersom jag var oskyldig. Men det var fortfarande inte kul.

Aja, vi kan nog låsa tråden. Tack
 
Hej!
Ursäkta, blev lite otydligt jag menade "om det är tänkt att t.ex pappan d.v.s huvudkortets ägare ska vara stenrik" eller hur går tanken med 5 extrakort där 1 person betalar för allt.

Iallafall!
Ja, vi har rent mjöl i påsen men det var fortfarande väldigt jobbigt och obehagligt att ha med skatteverket att göra och minnas varje 20kr man fick och varför. "Så swish och överföringar undviker jag helt och hållet idag. Går att läsa i andra forum hur par råkat illa ut p.g.a swishande.
Värsta måste nog ändå vara folk som står i kassan som jag hört säga "Du kan swisha mig så kan jag betala om du inte har kort(?)". Snacka om att be om problem!
Om du fick 100k swishat till dig på ett år, så tror jag inte överföringarna på 20 kronor var det stora problemet…
 

mha321

Medlem
Att de tittar specifikt på en person som får mycket in på swish och inte har motsvarande hög "vanlig" inkomst förvånar inte ett dugg. Det är ju en ganska typisk lösning för olika typer av svarthandel av olika slag...

Spontant skule jag tro det är betydligt mer safe med vanliga banköverföringar.
 
Toppen